Eerste versalg vanaf hier - Reisverslag uit Payakumbuh, Indonesië van Raimond Meenen - WaarBenJij.nu Eerste versalg vanaf hier - Reisverslag uit Payakumbuh, Indonesië van Raimond Meenen - WaarBenJij.nu

Eerste versalg vanaf hier

Door: Raimond van Meenen

Blijf op de hoogte en volg Raimond

23 September 2012 | Indonesië, Payakumbuh

Dinsdag 18 september

Deze laatste nacht in Nederland heb ik bij mijn ouder gedaan. Even om 7:00 uur op gestaan. Dan een ontbijtje genomen en afscheid van mijn moeder die zal deze dag zingen op de route van het Prinsjesdag. Om 8:30 uur de tas in de wagen en samen met mijn vader naar Schiphol. Er op weg na toe ging goed geen file dus om 9:30 uur waren we er. Even intecken en dan even met ze tweeën koffie drinken. Het was dan zover even om 10:15 afscheid van mijn vader genomen gelijk maar naar de gate gelopen want al de winkeltjes ken ik langzamer hand wel. Ik moest daar om 11:00 uur zijn even de tassen laten controleren daar op een stoeltje kijken of ik nog meer reisgenoten tegen zal komen. Het viel niet op maar eigenlijk begint de reis daar. In het vliegtuig zat ik wel bij mijn reisgenoten. 3 personen verder op in het vliegtuig bleek later. Vier andere waren al in Indonesië. Onze reisleider zat ook ergens in het vliegtuig. We gingen mooi op tijd de lucht in even om 12:30 uur. Onder het vliegen 2 films bekeken. Kon zelf bepalen welke en een aantal spelletjes gedaan. Daar tussen door ook proberen te slapen want de tocht duurde 12:30 uur. Het bleek dat we wind mee hadden dus hadden wat tijd ingehaald.

Om je een beetje op de hoogte te houden wat nou deze reis kost aan extra. Bij Djoser betaalt je voor je vliegreis, hotel, ontbijt en van plaats A naar B. Is de rest extra daarom dat het er een beetje bijstaat

Woensdag 19 september

We kwamen 5:30 uur lokale tijd aan. Voor ons was het eigenlijk zo de dinsdag was snel voorbij gegaan. Op het vliegveld van Kuala Lumpur moesten we even kijken waar we naar toe moesten. Het bleek dat we naar het andere gebouw moesten. Daar neem je dan even de metro voor in dit gebouw was eigenlijk weinig te doen. Een beetje hangen en een beetje praten. Dan was het zover even voor je vliegtuig in ging je visum vast invullen want dat moet je dadelijk inleveren. 9:00 uur de lucht in en het was maar een uurtje vliegen en omdat we weer met tijd verschil te maken hadden. Stelde dit eigenlijk in tijd niet zoveel voor. Daar aangekomen in Medan je visum papieren inleven en betalen € 17, - . Dan je tas pakt daar even snel een voorstel rondje doen. Even een wandeling met je tas naar de bus daar kwamen we de andere vier reisgenoten tegen. Het was al behoorlijk warm dus het zweet liep al aardig over mijn hoofd. We moesten nu nog 3 uur rijden om op onze bestemming te komen in Bohorok. Onderweg even wat pinnen dus waren allemaal miljonair. Het geld stelt eigenlijk niks voor. Even verder rijden om dan te gaan eten want het was tegen 12:00 uur. Rijst met kip en ei wat drinken er bij was nog geen € 2, - kwijt. Daarna verder rijden kwamen toen in het plaatsje aan. Om bij het hotel te komen moest je de rivier over daar was een hangbrug voor gemaakt. Allen mocht je maar met vier personen er tegelijk over. De tas werd gedragen dat kost je dan € 0,80. Bij het hotel werd de kamer indeling gemaakt Willem er ik zouden een kamer delen. Het was een kamer waar je gewoon kan zeggen je komt er om te slapen. De badkamer was somber. Het toilet moet je doorstekken met emmers water wil je douchen dan had je alleen koud water. Dan maar toch even douchen om een klein beetje weer lekker te voelen. Dan gewoon lekker een beetje uitrusten toch nog even de beentjes strekken even naar het dorp geweest. Daar kwam ik nog twee reisgenoten tegen Ans en Gerard hebben nog wat gedronken om 18:00 uur bij het restaurant te zijn want we kregen dan van onze reisleider Jan het één en ander te horen. Gelijk een voorstel rondje gedaan. Zo is de jongste 24 en de oudste 78 jaar. Dan gezamenlijk een buffet genomen. Omdat we zo moe waren en nog aan de tijd moesten wennen ging ik om 21:00 uur naar bed sliep al snel.

Donderdag 20 september

Een redelijke nacht gehad want was wel gelijk in slaap gevallen maar om 24:00 uur was ik gewoon weer wakker om 2:00 uur viel ik weer in slaap. De wekker ging om 6:00 uur af. Even aankleden en dan naar het restaurant voor een ontbijt zo als je hem eigenlijk de hele reis zal krijgen 3 sneetjes wit brood een ei en jam. Thee kon je onbeperkt pakken. Om 7:30 uur fototoestel en water pakken gingen op pad met de hele groep. Eerst over een ander hangbrug ook hier weer maar perkt aantal personen mochten er op. Dan weer een stuk verder lopen om dan bij het nationaal park te komen waar de Orang-oetang zit. Daar eerst even 50.000 Roepia om gerekend € 4, - betalen omdat je foto’s gaat maken. Eerst een voor film bekeken daarna in twee groepen het woud in. Het was een beetje modder achtig dus bergschoenen had je best nodig. We gingen de berg op naar een drinkplaats. Daar aan gekomen ongeveer een liter vocht al weer kwijt. Toestel in de hand tassen op je rug houden drinkflessen zoveel mogelijk in de tas doen. Want die zouden ze misschien kunnen afpakken. Na 5 minuten kwam er dan ook één met een jong we hebben vele foto’s gemaakt want ze waren nog geen 5 meter van je vandaan. Na een half uurtje gingen we verder door het woud alleen waren de paden wat moeilijker dus er moest wat handen en voeten bij komen. Even door een riviertje lopen en dan kregen we fruit uitgereikt. Weer een stuk verder lopen weer Orang-oetans bekijken nu waren er een stuk of zeven. Na een halfuurtje verder lopen liepen we door het woud zo naar het hotel. Daar aangekomen wat gedronken even een koude doucht genomen. Even om 13:00 uur even wat eten. Want om 14:00 uur was de volgende activiteit. We gingen dan met de hele groep op bekats eigenlijk brommertjes met een zijspan een tocht maken door het landschap. Iedereen had een eigen bekats we gingen langs de palmenolie, rubber, rijst en suiker plantage een kleine uitleg maar het belangrijkste was een Eco-plantage waar de bewoners bewust worden gemaakt over de natuur. We waren tegen 16:15 uur terug bij het hotel. Even in het restaurant wat drinken want was natuurlijk een hoop vocht al weer verloren. Daarna naar de kamer even een douche pakken. Even genieten van de natuur door op de veranda bij de kamer te gaan zitten. Willem lag te slapen die was helemaal op was ook niet zo lekker. Even om 19:00 uur naar het restaurant om te gaan eten het bleek dat we er allemaal zaten want niemand had zin om naar het dorp te gaan. Ik wilde wel saté nemen met patat. Alleen dat waren er meer personen. Alleen toen ik wilde bestellen had hij het niet meer dus toch maar rijst genomen. Na het eten wat gedronken even tegen 21:30 uur naar de kamer. Daar vroeg Willem of ik water had of dat ik het wilde halen dat hij de morgen dan terug zal betalen dus ik weer even terug naar het restaurant. Terug op de kamer de tas inpakken want morgen vertrek ik weer. Even tegen 22:30 ging ook bij mij weer het licht uit.

Vrijdag 21 september

Toch een onrustige nacht gehad een paar keer wakker geweest heeft toch nog te maken met het tijdverschil ging de wekker om 6:00 uur af. Even de laatste dingen in de tas doen en bij de lobby zetten. Daarna even ontbijten daarna naar de bus. Het was toen 7:15 uur we zouden pas eind van de middag op onze bestemming komen. Dit zal van het plaatsje Tuk Tuk zijn op eiland Samosir. Het eiland ligt in het Tobemeer. Eerst weer die zelfde weg naar Medan waar we een zodanig 3 uur over deden. We hebben toen even een koffie pauze gehouden na driekwartier gingen we weer verder. Omdat er onderweg weinig te zien was even de laptop aan dan maar vast het verslag schrijven. Rond 12:30 uur kwamen we bij het restaurant even kijken wat we gaan nemen dacht bij mij zelf gisteren geen saté op. Dan neem ik het nu met witte rijst want de pindasaus kan soms heet zijn. Dus dan is witte rijst goed om dit er bij te hebben. Ik was hiervoor nog geen 33.000 Roepia voor kwijt omgerekend € 3,26. Na een klein uurtje gingen we verder. Een beetje om je heen kijken opeens kwam het met bakken uit de hemel. Hopelijk regent het niet meer als we op de boot moeten. We waren tegen 16:30 uur bij de haven. Tas pakken naar de boot brengen dan een klein driekwartier varen. Daar had ik een kamer met Willem gewoon kijken op het meer. Na een klein half uurtje ging het weer regenen. Nu maar hopen dat het morgen droog is. Dus even een biertje drinken dan toch met enkele acht personen uiteten gaan. De rest van de groep wachten als het droog wordt dan gaan we ook eten. Regenpak aan dan maar even een stukje lopen. Jan onze reisbegeleider wist wel een restaurantje waar je heerlijk kon eten. Alleen zag hij hem niet zo snel dus ergens naar binnen gegaan en wat besteld. We kunnen zeggen het was heerlijk kip, rijst en een drankje 50.000 Roepia omgerekend € 4, -. Nog even wat gebabbeld onder tussen was er nog steeds geen reisgenoten langs gekomen. We gingen om 22:00 uur terug naar het hotel we kwamen net om de hoek van het hotel zes personen nog tegen. De rest wisten we nog niet of die uit eten waren geweest want die hebben we niet gezien of gesproken voor dat we op de kamer waren. Even een douche pakken en dan nog even verder het verslag maken van deze dag. Ondertussen was het nog steeds aan het regenen. Daarna lekker de ogen dicht gedaan.

Zaterdag 22 september

Een goede nacht gehad ging de wekker om 7:00 uur. Gelukkig was het droog alleen een beetje licht bewolkt. Even om 7:30 ontbijten. Dan even naar een winkel wat water kopen dit was bij na weer op. We gingen van daar een aantal plekken bekijken en om daar te komen deden we dit met de boot. Om 8:30 uur gingen we dan ook weg. Iedereen van de groep ging mee. Lekker op het bovendek gezeten konden we gelijk een mooi plaatje schieten van het eiland. We varen een halfuurtje voor dat we in het plaatsje Ambartita kwamen. Daar aangekomen eerst even langs souvenirs winkels om dan op je bestemming te komen. Dit was het ‘Gruwelijk ontbijt’ zo dadelijk begrijp je dit. We kregen eerst uitleg over hoe ze hier wonen. We konden ook een huis bekijken. Dan kregen we uitleg waarom het deze naam had. Als je dus gestraft wordt wat niet door de beugel kon gaan. Dan werd je niet in de gevangenis gedaan. Maar werd er een soort ritueel gedaan met je. Je werd gemarteld en al de bewoners konden dit zien. Dan als laatste werd je dan onthoofd en mocht je als je dat wilde als bewoner een stukje mens eten. Daarna weer langs die souvenirs winkels naar de boot. Het was toen al 9:30 uur gelukkig ging het zonnetje al weer schijnen. Dus het warm en waren toch aan het verkleuren want ineens toch maar even de pet maar weer opgedaan. We varen ongeveer een uurtje naar de volgende plaats Sinanindo. De bedoeling was toen wij om 10:45 uur aankwamen dat we naar een voorstelling gingen. Helaas moesten we wachten dus hebben we een bezoekt gebracht aan de markt. Hier kon je vis en groente kopen. Daarna weer terug lopen want om 11:45 uur konden we dan naar die voorstelling bekijken. We betaalden hier voor 50.000 Roepia omgerekend € 4, -. De voorstelling was een ‘lokale Balak dans’ Het was een beetje zaai maar oké we zijn er toch aan het eind vroegen ze of het publiek mee wilde dansen. Gido, Gerard en ik hebben dan ook meegedaan. Na de voorstelling de boot op en weer even in het zonnetje zitten. Alleen al na een halfuurtje ben ik toch maar beneden gaan zitten in de schaduw het schoon geen behoorlijk en het was warm. Tegen 12:30 uur meerde de boot bij het restaurant hier in de schaduw wat gegeten. We konden het rustig aan doen even om 15:00 uur gingen we de boot weer op. We moesten nu niet zo ver meer te varen om bij het volgende plaatje aan te komen. 15:20 uur waren we in het plaatsje Tomok weer eerst langs die souvenirs winkels hier waren er zelf meer kwamen we bij de graftombe van de ‘Animistisch koning ‘Sibabutar’. We kregen een beetje uitleg van Jan onze reisbegeleider maar dat maakte ook niet uit. Even wat foto’s gemaakt. Dan weer terug naar de boot en vertrokken om 16:15 uur. We waren net op de boot ging het regenen. We varen nu terug naar het hotel we waren daar ook niet vandaan want we kwamen om 16:30 uur aan. Ik kon gelijk mijn was ophalen € 1,60. Een cola gekocht en op mijn veranda van mijn kamer opgedronken en een beetje mijn verslag uitgewerkt. Onder tussen waren andere reisgenoten ondanks dat het regent gaan zwemmen. Op eens was het droog even in de winkels wat water komen voor morgen en dan toch maar warme douch want dat had ik deze vakantie nog niet gehad. Tegen 19:00 uur met een halve groep van onze reisgenoten uit eten gegaan. Nu weer in een ander restaurant geweest. Nu ook weer lekker en het kost ook bijna niks eten en drinken was nog geen € 4,60. Hier nog een klein beetje kletsen en dan maar toch weer terug naar het hotel. Even nog een paar dingen in de tas gedaan en om 22:00 uur het licht uitgedaan.
Deze dag kost ongeveer € 8, - dit is boot tocht en een aantal activiteiten.

Zondag 23 september

Het zal vandaag een vermoeide dag worden omdat we heel de dag in de bus zitten. De wekker ging om 5:15 uur af. Dan even gaan ontbijten om 5:45 uur terug op de kamer de laatste 7:20 uur aan in de haven. De tas pakt deze bij de bus zetten dan konden we weer vertrekken. We zouden halve wege de dag de bergen ingaan waarom het ook langzamer zal gaan. Na dat we al een tijd gereden hadden kwamen we in een dorp aan om 8:45 uur. Hier hebben we een markt bezocht. Dat was best leuk elke keer vragen of je een foto mocht nemen. In dit plaatje ook een café ingegaan om thee te drinken 50.000 Roepia omgerekend € 4,00. Dan weer de bus in om verder te gaan. Het zat mee met rijden volgens Jan. Wij wachten het allemaal wel af. Een beetje om je heen kijken wat lezen meer deed je eigenlijk niet. De bus stopte we mochten foto’s maken van de rijstvelden. Later deze vakantie krijgen we daar meer uitleg over. Langzamer hand ging mijn buik wel een beetje knorren of mijn die het wist want we gingen eten. Het was dan al 12:15 uur. Gewoon langs een wegrestaurant gegeten. Het was goedkoop nog geen € 2,40 kwijt. De bus weer in want we waren er nog lang niet het nu pas 13:15 uur. We waren al in de bergen maar nu werd de weg ook nog slechter. We zaten soms behoorlijk te schudden in de bus. Door het zitten ga je wel een beetje vervelen en vraagje langzaam af wanneer mogen we er weer eens uit. Dat was om 15:00 tot 15:20 uur. In dit kleine café te mocht je wat drinken en gelijk even naar de wc. Hier mochten we gelijk met de plaatselijke bevolking op de foto dus dat doen we dan ook maar. De bus weer in en hobbelend gingen we weer verder. Het zal van zeker nog 4 uurtjes nog duren voordat we bij het hotel zijn. Dus hopen dat het wat eerder is. Het klopte gelukkig we waren er om 18:30 uur. Dit hotel ligt in het plaatsje Payabungan. Even de tas op de kamer zetten en dan weer naar beneden om dan met de hele groep weer in de bus te stappen om naar het restaurant gaan. Het eten was hier met drinken nog geen € 3, -. Daarna terug naar het hotel gegaan want er was wifi hier. Bijna de hele groep stap gelijk op het internet om verslagen te versturen.

• 23 September 2012 - 18:43

Brigitte:

Hoi Raimond,
    Klinkt erg leuk allemaal! Nog veel plezier verder! Doe je af en toe een foto bij je reisverslag, ben wel benieuwd hoe het er allemaal uitziet.
    Groetjes, Brigitte

• 23 September 2012 - 19:21

Mama:

hallo raimond,

we zijn hartstikke blij dat je het zo naar je zin heb.
    We vonden het wel lang duren eer we iets van je hoorde maar ik zei geen bericht is goed bericht.
    Ik heb Maurice gebeld dat we je hadden gesproken en die was je mail aan het lezen.
    Priscilla snapte niet dat we je gezien en gesproken hadden,
    nou nog veel plezier en xxxjes van nmama en papa

• 24 September 2012 - 20:23

Anita:

Hoi Raimond,

Je hebt ondertussen al veel gereisd en gezien daar lees ik. De foto's die je erbij hebt gedaan zijn erg leuk. Krijgen wij ook een indruk hoe het er daar uitziet en wat je allemaal beleeft. Veel plezier nog en ik kijk uit naar je volgende verslag.

Groetjes Anita

• 25 September 2012 - 23:43

Rosemary:

Hi wereldreiziger, gezellig om weer een reisverslag van jou te kunnen lezen. Klinkt weer allemaal erg interessant. je doet het toch maar weer en door jouw uitgebreide verhalen maakten de thuisblijvers het ook mee. Een hele fijne vakantie gewenst. Gr. Rob en Rosemary

• 26 September 2012 - 18:48

Marcel:

leuk verslag zo ga zo door en veel plezier groetjs marcel

• 18 Oktober 2012 - 13:54

Judith:

Leuk om je verslagen te lezen Raimond. Je hebt wel lekker en goedkoop gegeten zeg, heerlijk. Ik kijk weer uit naar je fotoalbum :)

Groetjes Judith