Derde verslag vanaf hier - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Raimond Meenen - WaarBenJij.nu Derde verslag vanaf hier - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Raimond Meenen - WaarBenJij.nu

Derde verslag vanaf hier

Blijf op de hoogte en volg Raimond

01 Oktober 2012 | Indonesië, Jogjakarta

Vrijdag 28 september

De wekker moest vandaag weer vroeg zijn dienst bewijzen. Hij moest om 6:30 uur. Even nog een warme douch pakken dan naar beneden naar het restaurant. Even gewoon een boterham gegeten. Daarna terug naar de kamer de laatste dingen in de tas gedaan dan naar beneden. Want we gaan weer verder vandaag. We vertrokken om 8:00 uur. We zouden eerst naar de het plaatsje Bogor waar de botanische tuin is. Om daar te komen moet je eerst nog Jakarta verlaten. Dat valt niet mee we zijn niet de enige die op de weg zitten. Er wonen in Jakarta 18 miljoen mensen. Eindelijk waren we de stad uit konden we door gaan rijden. Jan vertelde ieder geval ik hoop dat de communicatie met de chauffeur en de bus-boy goed verloopt. De chauffeur kan geen Engels de bus-boy iets. We waren in Bogor om 9:20 uur. We kochten allemaal een kaartje dan kon je met een gids een rondleiding krijgen. Een aantal waar onder mij hebben dit niet gedaan. We zijn gewoon lekker gaan wandelen door de tuin waardoor we mooie foto’s konden maken. In deze tuin heb je ook een theehuis waar we heerlijk wat gedronken hebben. Even om 11:45 uur zijn we verder gereden. We gingen de bergen in gingen naar een hoogte 1.500 m. We passeren de theeplantage we hebben gelijk wat foto’s gemaakt. Daarna verder vijfminuten later om 13:45 uur passeren we de Puncan-pas. Het ging niet zo snel door de bergen maar dat maakt ook niet uit. Even om 14:00 gingen we dan ook eten. Hier heb ik ook pannenkoeken gegeten. Een uurtje later gingen we weer verder. Onderweg nog even een plaspauze gehad. We kwamen om 18:00 uur aan bij het hotel in Bandung. We hadden weer een mooi hotel alleen jammer dat we hier maar één nacht slapen. Even om 19:30 uur met Ans en Gerard gaan eten. We liepen naar het centrum was 350 m. van het hotel af. Het was net of ik in Batavia-stad liep. Alleen was het hier veel groter. Even wat gekeken en de knip lekker dicht gehouden. We zijn een beetje burgerlijk geworden gewoon naar de Burger King gegaan om daar wat te gaan eten. Daarna terug naar het hotel en wat gedronken in het hotel-café. Daarna lekker op tijd naar bed gegaan.

Zaterdag 29 september

De wekker moest vandaag weer vroeg aan het werk 5:45 uur. Aantal dingen nog even in de tas gedaan daarna naar het ontbijt tafel. Even wat eten daarna terug naar de kamer om de tas op te halen. We gingen weer verder. We zaten om 7:00 uur al in de bus richting het station om de trein te pakken naar Banjar. We voor 7:30 uur waren we op het station de chauffeur zetten ons af en ging als een speer naar onze eind bestemming Banjar. Wij hadden de trein van 8:00 uur. Jan zal vertellen wanneer we het perron op moesten want hij had de tickets. Even voor 8:00 uur Jan voor de derde keer waarschuwen toen begreep die het. Zijn bandje van ze horloge was kapot had helemaal geen er ging de tijd. Even snel naar de trein lopen en we zaten met Fox-reizen in de zelfde wagon. Even een stoel zoeken en dan lekker gaan genieten van de treinreis. Onderweg kwamen we rijstvelden tegen. In eens kwam de reisleider van Fox met bediening thee en koffie uitdelen bij zijn groep. Dus wij een beetje plagen naar Jan we denken dat wij ook maar naar Fox gaan krijgen we ten minste nog wat te drinken. Na een tijdje ging ook Jan de bestelling opnemen. Ik schiet dit even voor krijg ik het van de week van jullie wel terug. Ben toen naar de deur gelopen in de deuropening gaan staan om wat foto’s te maken. We waren tegen 11:30 uur in Banjar. Daar stond onze bus klaar waar we verder mee gingen nu was het nog twee uur rijden voordat we in het plaatsje Pangandaran waren waar ons hotel staat. Het ging goed en kwamen ook om 13:30 uur aan. Even de kamer sleutels uitdelen. Nu sliep ik weer met Frank op de kamer. Het was even tijd om wat te gaan eten dus even in het restaurant van het hotel maar een boterham met kaas genomen met een cola was nog geen € 3, - kwijt. Daarna ben ik lekker even het dorp in gegaan. Waar wij zaten was niet zo veel het is echt voor hen een badplaats maar niet voor ons. Leek wel of ik de enige toerist was. Beetje voor de hoofdstraat en langs de boulevard waar ons hotel aan eindigt. Wel gezegd het stuk tussen de twee boulevard zit het zo in elkaar: boulevard, hotel, hoofstraat, winkelpand, kleinstraatje, hotel en dan weer boulevard wel gezegd tussen de twee boulevard zit nog geen 500 m. Terug bij het hotel zwembroek aan even gaan zwemmen in zwembad van het hotel. Het is zo aan de kant bij ons hotel is het te gevaarlijk om te zwemmen. Nog een beetje napraten met reisgenoten die bij het zwembad zitten. Dan werd de tijd om te gaan douchen en weer ons op te maken om te gaan eten. Even op het balkon gezeten uitzicht over zee even een beetje mijn verslag maken. Daarna ging ik naar beneden kwam bij het zwembad Ans en Gerard tegen daar even een wat mee gedronken die gingen naar boven om zich aan te kleden voor het eten. Ben al vast naar het restaurant gelopen om vast aan een tafel te gaan zitten. Op eens kwamen er meer reisgenoten op het laatst zat bijna de hele groep er. Even wat bestellen dan lekker gaan eten. Na het eten wat na gekletst even tegen 21:45 uur richting de kamer verder met mijn verslag daarna al lekker gaan slapen. Weer een beetje zorgen dat er meer energie weer kan krijgen. De laatste dagen zij best lang door de warmte word je ook moe. Nu hebben een paar dagen dat we een beetje kunnen bij tanken.

Zondag 30 september

We konden lekker uitslapen dus de wekker ging ook om 7:45 uur af. Na het ontbijt even de waterfles vullen. We zouden deze ochtend een leuke activiteit gaan doen. Even na 9:00 uur stonden er allemaal voor iedereen een becak voor je klaar. Lekker zitten en laten rijden door de omgeving. Eerst langs de markt hier kregen we gelijk uitleg oven wat er van de verschillende groentes. Daarna gingen we verder gelijk wat drinken want het is al aardig warm aan het worden. We gingen naar de dorpen in de omgeving. We gingen langs een fabriekje waar ze tempé maakte. Wat een ongezond werk is dat heel de dag staan ze in de rook van het vuur af kwam. Het was blijkbaar een beetje vuil houd of zo maar het hele pandje stond in de rook. We kregen er gewoon last van op onze keel. Daarna verder onderweg elke keer je hand opsteken naar de kinderen of handje klap. We kwamen bij het volgende huis hier verwerkte ze de kokosnoten voor bijvoorbeeld om vuur aan te maken. Hele bergen van die kokosnoten lagen er en werden met de hand en een soort bijtel verwerkt voor productie. Dan een klein beetje wandelen liepen naar een ander huisje waar bruine suiker wordt gemaakt. Wat ze daarvoor gebruiken is de bloem sap van de palmboom. Het hele proces bekeken daarna kon je wat kopen. Dan naar het volgende dorp waar we dan bij iemand thuis wajang poppen maakt. Daarna mocht je zelf even proberen. Dat was niet gemakkelijk. Tevens kon je er hier ook één kopen. Dan helemaal weer terug naar het hotel. De kosten voor dit uitje is 100.000 Roepia = € 8, -. Voor de fietser van de bacak betaalde je als fooi 20.000 Roepia = € 1,60. We waren om 13:00 uur terug bij het hotel. Gelijk naar het restaurant om wat te gaan eten. Na het eten gedoucht dan op balkon een beetje genieten. Om 15:00 uur had ik een massage even lekker genieten van een uur kosten € 8, -. Daarna even naar het stand waar ik gisteren nog niet was geweest. Een beetje rond gekeken met gelijk wat foto’s maken. Ze waren een visnet aan het binnen halen. Hiervoor waren 20 man mee bezig de vangst was twee inktvissen en wat kleine visjes. Dan weer terug naar het hotel om daar wat te gaan drinken. Om 19:00 uur met de groep de bus in om verder op in het dorp op het stand te gaan bbq. Dat werd gisteren voorgestel om zo een leuke avond van te maken. Het was ook leuk. Midden op het strand stond de tafel gedenkt. Op de bbq lag al een grote vis. Op tafel stond rijst en groente. Gelijk was er een bandje voor ons geregeld. Daarna werd het kampvuur aan gestoken met een drankje er bij hadden we een leuke avond. Deze koste ons 80.000 Roepia = € 6,40. Dan weer de bus in op het balkon nog even mijn verslag gemaakt tas inpakken want morgen vertrekken we weer.

Maandag 1 oktober

De wekker ging af om 7:45 uur. Dan gaat het nog al gemakkelijk aankleden kijken of mijn haar goed zit kan dan door lopen naar het ontbijt. Vandaag ook maar weer eens een omelet genomen hoeveel eieren zal ik vandaag eten. Daarna even terug naar de kamer de laatste dingen in de tas gedaan met de hele handel naar de receptie waar de bus staat. De bus-boy zet het dan in de bus daarna kon ik lekker gaan zitten. Vandaag zal ik alleen maar achter het bus raampje alles kunnen bekijken. Het zal alleen een bus dag tocht worden voor heel de dag. Iedereen zat in de bus dus de tocht kon om 8:00 uur beginnen. De eerste stop was om 11:30 uur. Wat heb ik voor die tijd beleeft. Het volgende we zijn door de bergen gereden dus een beetje heen en weer schuddend door de bochten. Wel zeggen de chauffeur reed netjes. Daarna werd het vlak konden we iets harder rijden. Wel gezegd tussen de 20 en 60 kilometer per uur. Hier zag ik meer rijst velden en reden soms door een dorpje. Waar we dan ineens weer langzaam moesten rijden omdat er een haarspeld bocht in het dorp lag. Bij de eerste stop kon je even naar de wc gelijk was de mogelijkheid om wat te drinken. Nam een mok thee was weer een rip uit mijn lijf. De pin automaat stond om de hoek koste € 0,12. Daarna weer veder. Nu ook weer alleen rijstvelden gezien en dorpjes. In deze bus zit aan het stuur een knopje als je daar opdruk doet het toet-toet. Dat gebruikt die als hij een iets wil inhalen. Dat hoor je heel de dag op een gegeven moment hoorde je dit niet eens meer. De buik ging knorren het was tegen 14:00 uur dat we bij een restaurant waren. Hier wat bestel met drinken was nog geen € 2,24. Na een uurtje weer verder. Weer rijstvelden gezien opeens moesten we stoppen leggen ze zomaar enkele treinrails over de weg. Dat wij daar net rijden komt er een trein langs. Dan weer verder rijden en kwamen toch nog redelijk op tijd aan in Yogyakarta. We zaten redelijk dicht in het centrum. Eerst zouden we in een hoofdgebouw zitten. Jan wilde dit niet hij vond dat wij recht hadden om in bungalows te zitten want hij had dit aan ons verteld. Het is terug gedraaid en zaten allemaal in bungalows. Ik had er één voor mijn zelf Willen en Frank deelde nu de kamer met ze tweeën. Even op de veranda aan mijn verslag werken voordat we gingen eten. We hadden om 19:00 uur afgesproken bij de receptie waar we dan met becaks naar het restaurant gingen. Dit restaurant hete “Via Via”. Hier hebben we heerlijk gegeten. Daarna lopend terug gegaan naar het hotel was ongeveer 25 minuten lopen. Daarna even een douch gepakt verder met het verslag daarna het licht uitgedaan.

• 01 Oktober 2012 - 18:38

Mama:

Hallo Raimond,

wat een heerlijke reis,
    ik maak me dan ook helemaal geen zorgen dat we zo weinig contact hebben.
    Als je zo net zag dat je ogen helemaal glimmen van plezier is het voor ons helemaal goud.
    Nou zoals je net heb gehoord thuis gaat het ook helemaal goed en Priscilla heeft haar 3de 10 te pakken ,hebben wij met zijn allen nog nooit gehad,dit x was het voor engels.
    Jaaaaa kleine meisjes worden groot ome Raimond.
    Nou lief nog heel veel plezier dikke kus Mama

• 01 Oktober 2012 - 18:38

Mama:

Hallo Raimond,

wat een heerlijke reis,
    ik maak me dan ook helemaal geen zorgen dat we zo weinig contact hebben.
    Jaaaaa kleine meisjes worden groot ome Raimond.
    Nou lief nog heel veel plezier dikke kus Mama

• 01 Oktober 2012 - 18:57

Rien Van Meenen:

Hoi Raimond,

Wat een geweldige reis heb je dit keer genomen je ziet ontzettend veel een hele belevenis voor jou.
    Begrijp dat je het heel erg naar je zin heb,heel fijn voor jou.

groeten Mama en Papa.

Hoi Raimond,

Pannenkoeken, de Burgerking, boterhammen met kaas en cola! Lijkt Nederland wel, maar dan tussen de rijstvelden, theeplantages en klapperbomen!