Vierde verslag vanaf hier - Reisverslag uit Senggigi, Indonesië van Raimond Meenen - WaarBenJij.nu Vierde verslag vanaf hier - Reisverslag uit Senggigi, Indonesië van Raimond Meenen - WaarBenJij.nu

Vierde verslag vanaf hier

Door: Raimond van Meenen

Blijf op de hoogte en volg Raimond

10 Oktober 2012 | Indonesië, Senggigi

Dinsdag 2 oktober

Ik stond om 7:00 uur op. Dan naar het restaurant waar een goed ontbijt stond zelfs met hagelslag. Even om 8:00 uur vertrokken we met de hele groep hiervoor hadden we de bus geregeld we gingen eerst naar een zilverfabriek. Het was niet ver even voor 8:30 uur waren we daar al. Hier kregen we uitleg daarna kon je in de winkel wat kopen. Daarna de bus weer in om dan naar de Karaton (paleis van de sultan). Het was ook niet zover om daar naar toe te rijden. Even om 10:00 uur hadden we dan een gids die ons uitleg gaf. We hebben heel wat gezien en vele foto’s gemaakt. Na de rondleiding gingen we met ze alle wat drinken dat was ook wel nodig want het was behoorlijk warm vandaag. Even om 11:15 uur was er een muziekvoorstelling een kwartiertje naar geluisterd dan had ik het gehoord. Er waren er meerdere dus met een kleine groep zijn we gaan wandelen. We wilden naar de Taman Sari (waterkasteel). Even navraag doen waar het nou precies lag. Iemand wist het wel maar eindelijk doch via een ander zijn we op bestemming gekomen. Zelf had je het ook niet echt gevonden. Al snel hadden we een gids bij ons die het één en andere vertelde. Eerst wilde we dit niet later was het toch wel handig. Het gebouw is niet zo veel meer over na een aardbeving de zwembaden zijn niet aangetast. We keken eigenlijk onze ogen uit. Het was zo beetje 13:00 uur waren daar klaar dus wilde wat eten dan liefst in het restaurant Via Via waar we gisteren ook hadden gegeten. Dus met Becaks zijn we naar het restaurant gegaan. Even lekker een broodje gegeten. Dan terug naar het hotel gelopen om dan even van 14:30 – 15:30 uur te zwemmen. Dan weer aan kleden om even naar een Batik fabriekje te gaan. Deze was in de straat van het hotel. Uitleg gekregen daarna kon je ook weer wat kopen. Dan terug naar het hotel om weer in het zwembad te duiken. Nu was het wel drukker er waren allemaal school kinderen aan het leszwemmen. Wij hebben er tussen door lekker gezwommen de kinderen vonden dit helemaal niet erg. Dan naar de kamer even douchen de bus stond om 18:15 uur weer voor ons klaar. We gingen naar een restaurant waar we daarbij ook een Ramayana dansvoorstelling hadden. Het buffet was heel goed. De voorstelling was ook mooi alleen zaten we op bankjes dus iedereen had last van zijn rug. Dit koste 250.000 Roepia = € 20, -. Dat is eten, drinken en dansvoorstelling. Dan de bus weer in even om 22:00 uur terug op de kamer.

Woensdag 3 oktober

Ineens ging de telefoon van het hotel af. Jan had zo iets ik laat jullie wekken. Ik schok mij rot. Het was 5:30 uur. Had zelf mijn wekker om 5:55 uur gezet. Dus was gelijk wakker een beetje dan maar na soezen. Dan maar om 6:00 uur uit bed dan naar restaurant even later kwam Ans binnen die gefeliciteerd zei was jarig deze dag. Om niet met leggen handen te staan bloementje gepakt van de tafel “alsjeblief” ze moest er wel om lachen. Even om 7:00 uur zaten we in de bus zouden pas laat in de middag weer terug komen. We kwamen om 9:30 uur aan bij de Borobudur. We konden even koffie, thee of water nemen voordat we het terrein op gingen. We kregen een gids mee die ons uitleg gaf. Was er snel klaar mee ben om het te bekijken en om mooie foto’s te maken. Dus was al snel weg bij de groep. Het was heel mooi en gelukkig was het nog niet zo druk met toeristen al waren die er wel kon je toe mooie foto’s maken zonder dat hun er opstaan. We waren hier tot 11:15 uur. De bus in naar het volgende dit was niet zo ver gelukkig 11:30 uur Candi Mendut & Pawon. We kregen hier maar een kwartier. Dan de bus in naar het restaurant waar we om 12:00 uur aan kwamen hier was ik € 5,12. Hier bleven we een uurtje dan de bus weer in om verder te reizen. Even voor 14:30 uur kwamen we bij de Prambanan. Hier kregen we ook weer een gids die zelf Nederlands sprak. Hierbij ook al weer snel liep ik weer van de groep af. Leuk die geschiedenis maar ik kom daar niet voor. Dat luisteren is leuk als je geen foto’s wil maken. Als je wel luistert dan heb je weinig tijd om details foto’s te maken. We bleven hier tot 16:00 uur. Dan de bus in terug naar het hotel. Voor deze dag was ik aan intree en 10.000 Roepie voor de bus kwijt 320.000 Roepia = € 25,60. Terug in het hotel zwembroek aan om lekker even te gaan zwemmen. Het was vandaag zo warm geweest een afkoeling in het zwembad zal mij goed doen. Bij het zwembad hebben we met ze alle voor Ans gezongen en heeft Jan taart geregeld en kreeg ze via Djoser een cadeautje. Daarna even afkoelen. Om 19:00 uur met vierman naar restaurant Via Via om daar even lekker te gaan eten. Hierna weer terug naar het hotel om de tas weer in te pakken want morgen weer op doorreis. Ga nu vast verzinnen wat ik moet schrijven het wordt een tocht van 11 uur in de bus zitten.

Donderdag 4 oktober

Jan had weer verzorgd dat we gewekt worden dus de hotel telefoon ging om 5:45 uur af. Al snel zat ik aan het ontbijt. Dan terug op de kamer even de tas verder inpakken deze dan naar de bus brengen. Iedereen was op tijd dus om 7:00 uur vertrokken we dan ook. Het zal een lange dag worden. Veel in de bus zitten met een paar stopt voor eten of drinken. Het eerste uur was niet zo interessant want dit hadden we ook gisteren al gereden. Dat was namelijk naar de Prambanan. Daarna maar een beetje om je heen kijken of je iets moois ziet. Zo was er nieuwe aanplant van rijstvelden gedaan. Er kwamen ook wat mooie huizen onderweg tegen. Dat je denkt die hebben het beter gedaan dan wat we vaak zien echt van de krotten van huizen. Voor de rest ging het best vlot het rijden waardoor er een beetje tijdwinst gehaald kon worden. Even om 10:15 uur hadden we een koffie pauze hier kon je ook een taartje nemen dat hebben we dan ook even gedaan. Je moet je zelf ook eens verwennen. Dat had ik nog weinig deze vakantie gedaan. Na een halfuurtje gingen we verder. Dus even de laptop er bij gepakt en samen met Ans naar mijn vakantie foto’s kijken. Ze vond ze heel erg mooi. Was er zelf ook zeer tevreden over zeker de details foto’s. Langzamer hand werd volgens mij de chauffeur moe want we gingen een beetje slingerend rijden. We kregen toen al snel weer een stop om te gaan eten. Het was al tegen 13:00 uur. Daar hoorde ik van meer personen dat ze hadden gemerkt dat de chauffeur moe aan het worden was. Hier hebben we een uurtje gezeten. Dan weer verder nu gingen we de bergen in. Er waren nog steeds rijsvelden te zien maar ook veel bos. Dat maakt de tocht ook weer wat leuker. We reden ook vaak door dorpjes. Om 15:45 uur even plas pauze daarna weer verder. Het werd al wat donker gelijk ging het ook een regenen dat hadden we al een tijd niet meer gehad. Het kwam met bakken uit de hemel. We kwamen de stad Malang in wat was het druk hier. Brommers, auto’s en vrachtwagens gewoon op de zelfde weg dan rijden ze ook nog kriskras door elkaar. Dat er geen botsingen zien dat begrijpen wij niet helemaal. Brommers rijden gewoon maar kijken niet om spiegels gebruiken ze niet. Het lijkt wel of deze voor de sier er op zitten. Jan zei op eens we zijn in de buurt alleen kwamen we er achter dat de chauffeur het niet helemaal wist waar het hotel was. We reden een aantal keer door de zelfde straat. Opeens had hij het gevonden we keken onze ogen uit. Het was weer zo mooi hotel. Nu deelde ik weer de kamer met Frank. Omdat het al tegen 19:00 uur was dat we in het hotel aan kwamen heb ik maar in het hotel gegeten. Terug op de kamer even de dag rugzak in orde maken voor morgen want als we bij de Bromo-vulkaan slapen dan kan de grote tas niet mee. Deze blijft in de bus en gaan met jeeps naar ons hotel. Daar kan de bus niet komen. Daarna nog even wezen internetten daarna maar lekker naar bed gegaan om 22:30 uur.

Vrijdag 5 oktober

We konden iets uitslapen 6:45 uur. Na het ontbijt een extra tas in orde maken voor aankomen de nacht. De grote tas zal in de bus blijven. We gaan dan met kleine busjes verder de bergen in daar kan de grote bus niet komen. Het zal dan ook voor één nacht zijn. Om 8:00 uur alles in de grote bus gingen dan met de hele groep wandelen naar het centrum van Malang. Hier doen we 20 minuten over. Hier kregen we de tijd om wat rond te kijken. Zo zijn we op de vogeltjes markt geweest. Dit was heel zielig heel veel dieren in de kleine hokjes. We zagen zelfs honden, katten, kleine aapjes, egels en zelfs een bosuil. We kwamen ook een hok tegen met kakkerlakken dit konden ze kopen om vogels te voeren. Daarna hebben we wat gedronken in het café Toke Oen. Toko Oen is een van de bekendste restaurantketens van Java. Het eerste restaurant van de familie Oen werd in 1922 geopend en was direct populair onder de Nederlandse kolonisten die hier konden genieten van eigen brood en Nederlandse en Indonesische muziek. Heb hier lekker een kopje thee genomen. Het was tegen 10:00 uur dat we weer in de bus stapten op weg naar de Bromovulkaan. Even voor 12:45 uur stapten we over in twee kleine busjes om verder de berg op te gaan. Ik zat in het tweede busje we zaten net achter de voorste busjes we werden uitgerookt door de uitlaat. We waren ook blij dat we om 13:30 uur bij het hotel kwamen. We zagen we ook de Bromovulkaan liggen. Deze nacht deelde ik de kamer weer met Frank. Tussen 14:00 -15:00 hebben we geluncht. Daarna de wandelschoenen aan om de Bromovulkaan te beklimmen. Eerst een stuk naar beneden dan over de tengerkrater lopen. Hier loop je eigenlijk over de as van de vulkaan. Daarna weer een stuk omhoog het laatste stuk was een trap met 241 treden. Blij dat ik boven was hier mooie foto’s gemaakt. We liepen dit in een uurtje. De terug weg naar het hotel was ook wel zwaar om dat je via de tengerkrater weer naar boven moest naar het hotel. Dan even een douch pakken we hadden lauw water. Dan tegen 19:00 uur gaan eten. Tegen 21:00 uur het bed opgezocht want we zouden een korte nacht hebben.

Zaterdag 6 oktober

We werden om 3:15 uur gewekt. Aankleden even een kopje thee en een koekje genomen. Dan gingen we met 4 jeeps naar een ander uitkijkpost. We waren niet de enige overal zag je jeeps rijden om mensen op te halen. De laatste 200 meter moest je ook weer zelf lopen. Hier was ik om 4:30 uur had een mooi plekje. We zouden de zonsopgang zien. Daarbij zal dan ook een mooie rode gloed op de bromovulkaan zijn. Dat laatste viel een klein beetje tegen. Na dat de zon op was terug naar beneden om in de jeeps te gaan. Die bracht ons weer terug naar het hotel. Daar even snel een douch genomen om de as van je af te spoelen. Dan was het tegen 6:30 uur om het ontbijt te nemen. Voor de excursies van gisteren Bromovulkaan en deze ochtend kost 43.000 Roepia = € 2,71. Na het ontbijt gelijk de busjes weer in om ons weer af te zetten bij de grote bus. We reden weer verder en langzaam kwam de zee tevoorschijn. Even om 10:30 uur een koffie pauze daarna weer verder. De kosten voor een thee 5.000 Roepia = € 0,40.Tussen 13:00 – 14:00 eten met uitzicht op Bali dit was even en drinken € 2,71. We namen de boot van 15:00 uur naar Bali. Hij deed er een uurtje over. Dan de bus weer in gelijk zag je hier dat het anders was overal kom je tempeltjes tegen. We moesten ook even onze horloge een uur naar voren zetten. We kwamen om 18:45 uur aan bij het hotel. Hier namen we afscheid van de chauffeur en bus-boy. Die gingen weer naar huis. We hadden weer een mooi hotel. Alleen konden we nog weinig van de omgeving zien omdat het donker was. In dit hotel sliep ik weer alleen. Even een douch pakken om de zeewind even van je af te spoelen maar vooral om je weer even lekker te voelen. Het was 19:30 uur om naar het restaurant te gaan. Even met een kleine groep wezen eten. Nog een beetje napraten. Daarna naar de kamer het verslag maken dan lekker gaan slapen het was dan 23:45 uur.

Zondag 7 oktober

Vandaag konden we uitslapen alleen dat bestaat niet in mijn woordenboek waardoor ik gewoon om 6:00 uur wakker was. Een beetje proberen te slapen ging niet meer dus om 7:00 uur dan toch het bed uit gegaan. Het restaurant op gezocht om te gaan ontbijten. De rest van mijn reisgenoten heb ik niet gezien. Die lagen nog allemaal in bed. Ben om 8:00 uur een wandeling gaan maken. Jan onze reisbegeleider had verteld als je de poort uitloop dan naar rechts kom je een marktje tegen. Daarna toe gelopen gelijk kijken of er nog iets leuks is. Helaas helemaal niks een supermarkt dat was alles op de 6OO die ik had af had gelopen. Het marktje stelde niks voor dus geen foto’s gemaakt. Terug richting hotel een paar foto’s van brommertjes en kinderen die langs kwamen. Dan een stuk andere kant van het hotel gelopen maar hier ook niks. Terug bij het hotel om 9:30 uur waren er meer reisgenoten. Die vroegen: “Raimond moet je nog eten”, nee hoor heb er al weer een wandeltocht op zitten. Ben toen met Marjolijn en Joppe over het strand gelopen in de richting waar het marktje is. Het was stil op strand vonden we wel een beetje gek. Ondertussen schijnt de zon behoorlijk dus insmeren en petje op. We kwamen ineens bij een drukker gedeelte waar muziek was. Hier waren wat cafés en restaurants. Even wat gedronken weer een rip uit mijn portemonnee € 0,50. Dan richting de hoofdstraat bleek dat we 100 voorbij het marktje waren. We liepen terug naar het hotel. Daar aangekomen zwembroek even aan om af te koelen in het zwembad. De zee is geen opzie er lagen twee lozingspijpen van riool. Als dat niet er was moet je ongeveer 300 meter lopen dan werd het pas dieper. Even terug naar de kamer weer omkleden. Marjolijn, Yvonne, Willem en ik hadden om 12:00 uur kook cursus. Dus wij stonden klaar kregen drie recepten op een blaadje met uitleg. Er waren vier koks aanwezig en een mevrouw die dan op het Engels uitleg gaf de koks hadden moeite om Engels te spreken. In plaats dat wij met het eten bezig waren konden we kijken hoe het allemaal gemaakt moest worden. Soms hadden we ogen te kort want als er vier koks bezig zijn kan je niet alles in de gaten houden. Het eerste recept was Gado-Gado een groentesalade met pindasaus. De borden werden opgemaakt dan konden we dit op eten. Het was eigenlijk een soort kookcursus met lunch. Daarna de keuken weer in nu werd de Nasi Goreng Udang gemaakt. Dit is met vis saté na dat dit klaar was ook weer opeten. Dan het nagerecht Pisang Gorang gebakken banaan. Dit ook weer opeten. Nu vroegen ook onze reisgenoten lukt het. “ja, zeker met die vier koks wij kijken allen toe”. Het is leuk maar we voeren zelf niks uit dus het was een klein beetje jammer maar wel leuk. Hierna de zwembroek weer aangetrokken het is tenslotte pas 14:00 uur dus genoeg tijd om in de zon te gaan liggen. Gelijk was deze dag ook een rust dag. Tegen 17:00 uur heb ik een afspraak gemaakt om mijn oren even schoon te maken. Een soort sigaret in het oor en dan aansteken. Na 5 minuten is één oor gedaan daarna de andere. Je schrikt gewoon wat uit je oor kwam. Er waren nog vier andere van de groep geweest. Even naar de kamer een douche pakken. Dan naar het restaurant we zouden met een groepje om 19:00 uur gaan eten. Dus even internetten. Alleen lukte het niet om mijn verslag op de site te zetten. Dan lekker wezen eten. Na het eten heeft Joya mijn laptop gebruikt om foto’s te versturen. Alleen bleek dat het internet gewoon niet mee werkte. Dus van de week gaan we het nog een keer proberen. Dan naar de kamer. Ga dan maar een verslag van vandaag maar maken. Dan even de tas inpakken want morgen gaan we weer verder. De ogen gingen om 24:00 uur dicht.

Maandag 8 oktober

7:00 uur gewoon opgestaan even wat laatste dingen in de tas gedaan. Daarna even gaan ontbijten dan terug naar de kamer. De grote tas bij het karretje zetten dan werd die naar de bus gebracht. Even bij de receptie mijn rekening betalen van het schoonmaken van mij oren 100.000 Roepia = € 8, -. We kregen later van Jan de diploma van het koken van gisteren moest er wel even om lachen. Dan kregen we te horen of we even wilde kijken of je tas bij de bus stond. We vertrokken op tijd om 9:00 uur. Die was er van andere nog niet later weer wel. Daarna de bus in we hadden een kleine bus dus je kon nu niet twee plekken voor je zelf nemen. We gingen de bergen in we hadden ook een gids gekregen. Die vertelde van alles in het Engels later vroegen kan die niet ophouden want we vinden het saai. Even om 10:30 uur kwamen we op een plek waar we apen konden foto graveren dat was best leuk. Dan de bus in om een kwartier later weer uit te stappen voor een tempel met als naam: Demerintah Kabupaten Tabanan. Even wat foto’s gemaakt om 11:15 uur vertrokken we weer. We reden nog steeds door de bergen het landschap was best mooi. Even tegen 13:00 uur waren we bij het hotel in de plaats Udud. Kamer indeling nu weer met Frank. We zaten vrij ver op het terrein. Het waren allemaal gebouwen van twee verdiepingen hoog. De kamer was heel mooi. We hadden best een smalle voordeur dus je had een klein beetje moeite met je rugtas. Daarna even wat gaan eten in het restaurant. Gelijk even aan het kijken geweest wat gaan we morgen doen we hebben dan een vrije dag besteding. We besloten om met een groepje van zes een paar dorpjes te bezoeken. We zouden dan een taxi daar voor regelen. Na de lunch stond er een taxi bij het hotel daar aan gevraagd en afgesproken voor morgen voor de ochtend. We liepen naar het centrum het was maar twee kilometer. Daar hebben we wat gekeken in de winkels plus wat gedronken. We besloten om deze avond ook een dans voorstelling te volgen. Dus we aten in het centrum. De dans voorstelling is een dans van deze omgeving de kosten waren 80.000 Roepia = € 8,-. Daarna even nog wat drinken dan weer terug lopen naar het hotel daar even een douch genomen. Dan even aan mijn verslag gemaakt voor deze dag. Dan heb ik het licht om 22:45 uur uitgedaan.

Dinsdag 9 oktober
De wekker ging om 6:45 uur. Even daarna naar het ontbijt dit zag er verzorg uit. We gingen met een kleine groep dit waren Ans, Gerard, Lusie, René, Joya en ik met een busje langs een aantal fabrieken. We hadden afgesproken om 8:00 uur de chauffeur was mooi op tijd. We gingen het dorp door zo reden we later door de rijstvelden naar het volgende dorp hoe dit hete weten we niet hier was een fabriekje waar ze houtsnijwerk doen. We waren hier om 8:30 uur. We kregen eerst uitleg. Dat was best interessant daarna naar de winkel. Hier hopen ze natuurlijk dat je wat koopt. De auto in om naar een volgende winkel te gaan voor houtsnijwerk. We hebben in al de twee de winkels niks gekocht. Het was toen al 9:15 uur. Dan weer verder om in het volgende dorp in een fabriekje waar zilver sierraden wordt gemaakt. Hier kregen we ook uitleg het was al 10:00 uur. We reden verder we gaven aan dat we trek hadden in koffie. Hij wist wel een cafétje. Dus om 10:30 uur waren we daar dan ook. We dachten eerst bij ons zelf waar zijn we nu beland. We liepen door een tuin met een gids die uitleg gaf over bloemen. Dan over koffie bonen. Het belangrijkste kwam nog er zijn een soort fretten die koffie bonen kiezen als ze die nemen gaan de door de maag van het dier poepen dit uit dan is het zo dan zijn het hele goede bonen. Ze worden dan gewassen, gemalen en gebrand. Dan heb je de beste koffie van de wereld zeggen ze dan. Gerard, René en ik namen ook deze koffie dit heet namelijk Lawak koffie. Een kopje koffie kost dan ook € 5,--. Het was lekker maar ik zal het niet zo snel meer kopen. Dan reden we om 10:30 uur naar een beeldhoudwerk daar een beetje gekeken. Dan weer in de auto naar een lokale markt. Een beetje rond gekeken dan reden we naar het hotel. We kwamen om 12:00 uur aan voor deze tocht was je 50.000 Roepia = € 0,40 kwijt. Even in het restaurant wat gegeten. Dan even nar het zwembad om af te koelen. Dan weer aankleden fototoestel bakken om achter het hotel de rijstvelden in te gaan om wat foto’s te maken. Dan weer naar het dorp gelopen. Daar heb ik om 16:00 uur een massage genomen dit koste 50.000 Roepia = € 0,40. Dan weer terug naar het hotel daar een beetje internetten. Even om 19:30 uur met een groepje wezen eten in het restaurant. We konden niet klagen het was goed. Dan naar de kamer tas inpakken morgen weer verder. Dan even het verslag maken dan om 23:00 uur gaan slapen.

• 10 Oktober 2012 - 13:31

Elbert:

Migratie is uitgesteld,dus plak er een maand aan je heb het verdiend,slaap ook eens een keer uit dat zal je goed doen.
    later

• 11 Oktober 2012 - 10:12

Marcel:

leuk verslag ga zo door en nog veel plezier groetjesmarcel

• 11 Oktober 2012 - 19:43

Mama:

Hallo raimond, ik hoop dat dit allemaal lukt via mijn iPad.
    Oo heerlijk lekker zwemmen in de warmte ,wij zijn met Monica troy Priscilla en papa in de dolfijn wezen zwemmen een zaterdag.
    Maurice moest op het strand afbreken dus het weer gaf niet veel hoop dus kozen we voor het zwembad.later werd het mooi weer en hadden we toch naar de furiade kunnen gaan.
    Maar zoals je weet had Priscilla het reuze naar haar zin.
    Pa gaat net weg om te zingen.
    Een zaterdag gaan we naar een feestavond van de zang
    Nou Raimond nog veel plezier en tot maandag x x x