3de verslag - Reisverslag uit Artvin, Turkije van Raimond Meenen - WaarBenJij.nu 3de verslag - Reisverslag uit Artvin, Turkije van Raimond Meenen - WaarBenJij.nu

3de verslag

Door: Raimond

Blijf op de hoogte en volg Raimond

22 September 2011 | Turkije, Artvin

Woensdag 21 september
Vanmorgen konden we uitslapen en hadden ook goed geslapen. De wekker ging om 7:30 uur. Even rustig aan gedaan het weer zag er goed uit toen we uit het raam keken. We gingen naar boven naar het dakterras waar het ontbijt was. We hebben heerlijk buiten gegeten. We gingen weer met het zelfde groepje op pad. We hadden vandaag een dag dat je zelf kon bepalen wat je ging doen. We willen eerst naar het verste punt lopen maar hoever zal dat zijn. Bij het VVV gebouw gevraagd het is ongeveer 50 minuten lopen dat zal dan best te doen zijn. Via een kaart komen we er dan best uit. We gingen eerst naar de Haghia Sophia-kerk en museum. We liepen al best een eindje weg tot dat we door een poort gingen dus doen gingen er een aantal belletjes branden bij een aantal want hier in de buurt moet al wat zijn. Dat klopte ook Moskee en Tombe van Gulbahar. Daar even gekeken en toen wat gedronken daarna weer verder lopen en kwamen op onze eindpunt. Daar hebben we foto’s gemaakt van die kerk. In de buurt wat gedronken en dan weer terug lopen via een ander route. Onderweg kregen we toch weer hoger dus een restaurant opgezocht daar heerlijk gegeten want via handen en voeten dan kom je best ver. Want ze praten hier best snel en langzaam praten, kunnen ze eigenlijk niet. Dan zijn via straatjes bij de oude stad uit gekomen en daar door de winkelstraatjes gelopen toen stonden we ineens weer voor het hotel dus als afsluiting hebben we op het plein waar het hotel aan ligt wat gedronken. Na het drinken zijn we wat water gaan halen en ons voorbereid voor morgen dus vast de tas inpakken. Om 19:30 uur zijn we met het groepje weer uiteten gegaan. We zouden nu naar een visrestaurant gaan. Het restaurant zat vlak naast het hotel dus hoeft niet zo ver te lopen. Toen we er aan kwamen werden we naar boven gebracht dat wilde we niet buiten zitten willen we. Dus weer naar beneden het was een beetje moeilijk omdat er veel tafels bezet waren. Onze reisleider en lokale gids zat er ook die hebben we een klein beetje op zij gezet waardoor wij konden zitten. Toen hun tafel weer verder gezet dan zaten ze ook beter. Later ging onze gids bij ons zitten en hadden wij ons visje al weer op. We hebben nog wat gebabbeld en zijn toen terug gegaan naar het hotel om daar ons bedje op te zoeken.

Donderdag 22 september
De wekker ging 6:30 uur. Even snel een douch pakken dan de tas inpakken deze moest namelijk om 7 uur op de gang staan. Dan naar het dakterras lekker een ontbijt nemen omdat de zon nog lekker laag stond hadden we nog geen last van. Dan even terug tandenpoetsen en naar beneden. Daar zagen we de bus verder opstaan. Dus de tas pakken en naar de bus lopen. We wilden een andere plek in de bus. Dus er snel in en lekker een stuk voor in de bus. We gingen een uur rijden en kwamen we bij het Sumela klooster deze zit aan de bergwand vast geplakt. Om daar te komen moesten we eerst even nog een stukje met een busje en dan even een kwartier lopen. Het was heel mooi en nog weinig toeristen. We zijn hier een uur geweest en dan konden we met het busje terug naar beneden of lekker een driekwartier lopen dat laatste heb ik gedaan. Sandra ging lekker met het busje. Dat kan allemaal. Onze reisleider kreeg een telefoontje dat vonden we wel vreemd en in de bus sms’je naar Djoser want dat zagen wij. Even later gingen we eten en toen zagen we dat Truus apart werd genomen dat betekend meestal niet goed. Later kwam ze bij ons zitten want ze zag dat wij haar een klein beetje in de gaten hielden. Ze vertelde dat haar zusje overleden was door een hartstilstand Dat kwam even hard aan dus gelijk haar even ondersteund. Ze vertelde ook dat ze terug naar Nederland maar wanner dat gingen ze uitzoeken. We vertrokken verder en het werd in de groep verteld de bus was gelijk stil. We gingen verder om dan onderweg nog even foto’s stops te maken voordat we op onze eindbestemming kwamen in het plaatsje Artvin. Daar hadden we een leuk hotel ook weer midden in het centrum. Even naar de kamer deze zat op de vierde verdieping. Daar vast wat spullen uitgezocht en deze in de was gedaan. Dan weer met het groepje naar buiten om even de omgeving te ontdekken. We hadden wat gelopen en wilde eigenlijk wat drinken maar doordat ze hier niet echt een leuk cafétje hadden kwamen we al snel in een restaurant uit. Daar legde we uit dat we eerst wat wilde drinken maar door hun communicatie dat ze slecht Engels kunnen begrepen ze dat niet echt. Er zat toevallig een Engelse leraar in het restaurant die ons een beetje hielp. Door even een de vitrine te kijken kon je makkelijk vertellen wat je graag wilde eten. We kregen het eten vrij snel en ook zoveel weer. We kunnen zeggen het was weer helemaal goed en de prijs € 5, - p.p. met drank. Dan even naar buiten even verder wandelen en kwamen we bij een pastorie waar we toch maar even een gebakje namen en wat drinken en dit was ook weer zo weinig gewoon leuk om wat te nemen. Dan terug naar het hotel waar we lekker naar de kamer om de was te doen en dan naar bed. Morgen wordt een leuke dag want we mogen uitslapen de wekker zal dan pas om 8 uur af.

We waren al lang uit Ankara toen die bom afging en deze was zeker zo 4 km van ons hotel.

Als je op het landkaartje klikt kan je zien hoe wij reizen.

• 24 September 2011 - 11:12

Marrie Kramer:

Hoe is de groep?
    13 of 19 november komt de groep van Egypte bij mij. De vaste datum hangt van jullie af.
    Ik maak een Indische rijsttafel en de rest neemt iets te drinken mee.
    Ik heb er zin in.
    Zijn de oude dingen die jullie zien te vergelijken met Egypte?
    Is de natuur mooi?