Eindelijk tijd om een verslag te maken - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Raimond Meenen - WaarBenJij.nu Eindelijk tijd om een verslag te maken - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Raimond Meenen - WaarBenJij.nu

Eindelijk tijd om een verslag te maken

Door: Raimond

Blijf op de hoogte en volg Raimond

30 November 2009 | Cambodja, Phnom-Penh

Snik Snik mijn vakantie loop op het einde. Nog 15 uur en dangaat mijn terug reis weer beginnen naar Nederland.

Zondag 22 november
De wekker ging af en Mark was al druk bezig in de kamer hij was zijn kluissleutel kwijt. Dus even mee gezocht en bleek dat zijn sleuteltje in zijn tas was gevallen en had deze al nagekeken maar gelukkig vond ik hem voor hem.
Even om 8:30 gingen we een cyclo toer doen door de Chinese wijk van Saigon. Daar bekeken we 2 pergodes en een markt. Het was gelijk weer een nieuwe ervaring in deze stad want het is hier behoorlijk druk dus links en rechts rijden ze je voorbij. Een kruispunt over stekken moet je gewoon zelf een keer meemaken. We waren om 11:30 uur klaar en ben met Jull en Mathijs afgezet bij de kathedraal Notre Dame . Daar even wat foto's gemaakt en dan in de buurt lekker gaan lunchen. Daarbij kwamen ook Marscha en Coen er bij zitten die kwamen toevallig langslopen. We zijn toen met ze alle naar het War Remnants Museum gegaan. Wat we hier zagen was schrokkend vele einge foto's gezien en ook de gevangenissen waren na gebouwd. Marscha en Coen bleven nog wat rond kijken en wij zijn met ze drieen wat gaan drinken. Dit was gelijk een bbq-restaurant dus misschien wat voor vanavond. Dan zijn we gewoon lekker terug gelopen naar het hotel. Dat was ongeveer driekwartier. Op de kamer kwam ik Mark tegen die was naar het Historisch Museum geweest.. Even om 18:45 uur met Juul, Martijs, Rie, Koos Marscha en Coen naar het bbq-restaurant gegaan. Heerlijk gegeten en dan in een cafe lekker een koffie genomen. Dan terug naar het hotel gegaan om lekker te gaan slapen.

Maandag 23 november
Wekker om 6 uur af even ontbijten en dan de dagrugzak inpakken en dan naar de bus. Tegen uur reden we dan weg. De stad uit en dat ging gelukkig goed. Er ging meer verkeer de stad in. Na ongeveer 2,5 uur waren we bij de tunnelstelsel van Cu Chi. We kregen eerst een uitleg over het hele gebied. Hety blijkt dat er 200 km tunnels zijn gegraven. Die op 3, 6 en 9 meter diep liggen. Daarna voorbeelden van de vallen die ze gebruiken. Dat waren geen leuke vallen. Denk maar bijvoorbeeld vorigjaar de val in de bossen met de betonblokken met pennen. Dat is een voorbeeld van hier alleen waren ze in Vietnam 2x1 meter en pennen van 60 cm lang. Die op een diepte lag van 1,4 cm diepte. Dan kon je door een gat die naar de tunnels ging laten zakken. De breedte is gewoon je heup breedte. Dan naar de gangen. Ze hebben een stuk van 40 m lang die voor toeristen is gemaakt op 3 meter diepte. Daarna kan je nog 20 lang. Dan kon je nog verder doorlopen nog eens 40 meter lang maar dan die op waren grote is. Deze is dat je op je gebogen en soms op handen en voeten door de tunnel moet. Hier geen licht dus met zaklantaarn er doorheen. Daarna even verschonen. want je zweet behoorlijk hier er is weinig zuurstof beneden. Dan de bus weer in en kregen dan de film te zien hoe de gangen werden gemaakt. Dan kwamen we na een uur bij Cao Dai hier hebben we het beden gezien. Daarna wat foto's van apen gemaakt en dan naar een restaurant om te lunchen. Even om 14:30 terug gereden naar Saigon. We waren nu pas om 17:30 terug in het hotel. Even een douche pakken om de vuiligheid van de tunnels er af te speoeln. Dan mat Juul en Martijs nar het Centrum gelopen om een leuk restaurant te gaan zoeken.We hadden in eens trek in Indiaans eten. Dat was best wel lekker. Dan naar een ander cafe om koffie te gaan drinken en zagen daar Marscha en Coen zitten. Daarna zijn we lekker naar het Rex Hotel gegaan om op het dakterras een biertje te gaan drinken. Hier was gelijk een bandje aan het spelen. Terug lopen naar het hotel ging het fout we liepen de verdeerde kant op dus maar even de taxi genomen.

Dinsdag november
Wekker nu om 6:45 uur af. Tas even inpakken en dan gaan ontbijten daarna de tas pakken en deze naar de bus brengen. Daar kregen we tehoren dat Diana de fototoestel was afgepakt gisteravond en dat zer samen met Jill en Vinh naar het politie bureau was voor aangiften dus zouden we later gaan vertrekken. Ging teoen even met Juul koffie gaan halen hebben een halfuurtje moeten wachten voordat de koffie klaar was. Daarna de bus in het was toen 9:45 uur. Vanwege zo laat vertrokken werd er nu maar gelijk door gereden naar de perogode dat was 2 uur rijden. Als je plassen dan even aangeven. Luchen in een dorpje bij een locale restaurant en dat was best wel lekker. Daarna weer verder rijden. Onderweg even de pont genomen Deze vaarde over de rivier de Xom Kinh. Waar we dan zo de stad Can Tho bereikte waar we dan gingen slapen. Die avond met Juul, Mathijs, Rie, Koos, Mark, Marscha en Coen lekker gaan eten. Dan naar het cafe om daar lekker wat te gaan drinken. Waardoor we tegen 24:00 uur naar bed gingen.

Woensdag 25 november
Nu de wekker om 5:45 uur. Waar we naar het ontbijt om 7 uur o de bootjes stapten om naar een markt op het water gingen bekijken. Dat was een leuk gezicht want doordat we kleine bootjes hadden konden we er tussen door varen. Daar na een zijrivier in gegaan. Halve wegen aan land gegaan om daar wat te drinken en dan weer verder te varen naar het hotel. Waar we dan om 1 uur waren. Even de tas in orde maken en dan deze naar de bus brengen en dan gezamelijk gaan lunchen. De bedoeling was samen met de chauffeur en de busboy alleen wilde niet met de groep eten dus gingen aan een aparte tafel zitten. Daarna de bus ingestapt dit was om 13:45 uur. onderweg om 15:45 uur een koffie pauze en daar gelijk, de Vietnaamse reisleider Vinh, chauffer en busboy bedanken en de groepsfoto gemaakt. Daarna weer verder en waren om 17:30 in het hotel in het plaatsje Chan Doc. Daar hebben we in het hotel gegeten en wat gedronken. Omdat dit buiten is moesten we om 22:00 naar de kamer de buren werden wakker.

Donderdag 26 november
Wekker om 6 uur af. Dan aan het ontbijt tafel de formulieren in orde maken voor Cambodja. We gingen vandaag daar naar toe. Dat doen we met de boot. Deze stopte voor het hotel dus via het terras waren we op de boot. Dus even de tassen pakken en dan lekker gaan zitten. Na een uur waren we bij de grens even formulier invullen om het land uit te komen en dan naar de grenspost van Cambodja. Daareven de Visum regelen en dan konden we weer verder. Dan konden we een boodje pakken en lekker genieten van de omgeving. We waren even om 13:00 uur in Phnom Penh. Daar even de tassen in de bus en dan naar het hotel. Dan met Juul, Marthijs, Rie, Koos, Marscha, Coen en Marcel even lunchen bij het hotel. Dan zijn we gaan wandelen richting het paleis. Marcel raakte halve wegen al af. Het paleis moesten we morgen maar gaan bezoeken hij had gasten uit het buitenland op bezoek. Dus de helft is dan afgesloten. Dus even een monument opgezocht de markt op gezocht en dan even wat gaan drinken. Even met Juul, Marthijs, Marscha en Coen gaan eten. Dit was best lekkr daarna even weer een cafe opgezocht en dan naar bed.

Vrijdag 27 november
Wekker om 6 uur af. Even lekker een stukje gaan wandelen en dan om 7:30 gaan ontbijten. Dan kwam Mark aanlopen en vond het vreemd dat ik er nog zat. Het is toch 9 uur. Ja op de klok op de kamer maar die staat stil. Even na 8:30 gingen we dan met de groep weg weer eens te laat en daar hebben een hoop mensen een hekel aan en daar wordt veel op gemoppert. We gingen nu naar de Killig Fiels Daar kregen we in eens een kwartiertje dus iedereen was gelijk kwaad dus werd het een halfuurtje. Dit was ook weer een schokkende plek met al die schedels die er lagen. Daarna naar het Tuol Sleng Holocaust museum dit was een gevangenis en daar vele enge foto's gezien. In de middag met Juul, Marthijs, Marscha en Coen naar het paleis. dit was echt een mooi gezicht. Dan even een koffie gaan drinken alleen was dit fout dit was weer eens slchte koffie. Terug gelopen naar het hotel en daar nog even een biertje gedronken. Dan een douche pakken en om 19:30 ben ik met het zelfde groepje uit eten gegaan. We liepen wat rond en zagen ijs leggen en zag er lekker uit. De eigenaar hoorde dat leek een hollander te zijn en we zijn daar gelijk gaan eten dat was echt lekker.

Zaterdag 28 november
Wekker om 6:45 uur. even een douche pakken dan gaan ontbijten. De tas weer pakken en dan wachten op de bus want we gingen weer verder. Deze kwam telaat en de chaffeur als de busboy spraken gaan Engels dus dat wordt even een probleem. Dus met handen en voeten dan maar even comminiceren. Onderweg een plas pauze waar je gelijk spinnen, krekel, kakkerlakken en rupsen kon eten. Dat hebben we maar niet gedaan. Verder gaan rijden. Moesten we gaan lunchen. Jill had aangegeven bij wel restaurant en de chauffeur reed gewoon naar een andere. Dus daar lang wachten op eten. Onder weg was ook de airco kapot gegaan dus deur en noodluik open om wat frisse lucht binnen te krijgen. Het was behoorlijk warm in de bus. We kwamen even om 16:00 uur aan in Siep Reap. Dan met Juul, Marthijs, Rie koos, Marscha en Coen wat gaan drinken en dan even over de markt gaan lopen. Dan weer een restaurant op gezocht en dan lekker gaan eten. Dan naar een cafe om daar een biertje te gaan drinken. Bij het hotel waren de tuktuk mobiels en haddenwe afgesproken met hun dat we ze morgen heel de dag nodig hebben voor Ankor Wat. We willen er gewoon voor zons opgang er zijn en willen zelf bepalen waar we naar toe gaan. Dus vroeg naar bed gegaan.

Zondag 29 november
De wekker ging om 3:30 uur af. Even een douche pakken en dan naar beneden en dan met ons groepje met de ontbijt doos van het hotel de Tuk tuk in en dan naar Angkor Wat rijden. Daar waren we om 4:20 uur even wachten om 4:50 gingen de loket open dan dan een kaartje kopen. Dan weer verder rijden en dan lopen in het donker naar de plek waar je dan de mooie zonsopgang ziet. We kregen een stoeltje en voor 1 dollar een koffie. Dat was een mooi gezicht. Daarna naar volgende plekken en even om 12 uur gaan lunchen. Dan weer verder waardoor we om 16:00 uur terug gingen naar het hotel. Dan een douche pakken waarop we om 19:00 uur weer gingen eten. Dit was weer lekker maar door dat we een lange dag hebben gemaakt zijn we vroeg gaan slapen.

Maandag 30 november
De wekker ging om 7 uur af. Even een lekker ontbijt gedaan. Dan met Juul, Mathijs Rie Koos, Marscha en Coen weer een tuk tuk in en daan naar het meer gereden. Waar we dan een boot namen om even varend dorp te zien en een krokodillen farm. Dan weer de tuk tuk in en terug naar het hotel waar we dan om 12 uur waren. Even een koffie gaan drinken in een cafe. Dan een restaurant opgezocht en dan wat gaan eten. Daarna zijn we onze eigenweg gegaan een aantal gingen nog naar de markt en ik even een verslagje maken die je nu heb gelezen.

• 30 November 2009 - 09:40

Raimond:

hoi lieverd ben blij weer eens iets van je te horen ik heb al dv sms gestuurd maar die kan je denk ik niet ophalen veel liefs en tot woensdag groetjes papa en mama