Het 1ste verslag - Reisverslag uit Ifaty, Madagascar van Raimond Meenen - WaarBenJij.nu Het 1ste verslag - Reisverslag uit Ifaty, Madagascar van Raimond Meenen - WaarBenJij.nu

Het 1ste verslag

Door: Raimond

Blijf op de hoogte en volg Raimond

09 Oktober 2018 | Madagascar, Ifaty

Maandag 24 september
We werden door mijn ouders weggebracht. We vertrokken even om 17:00 uur uit Hoek van Holland. Het was ook goed ook want er stond een behoorlijke file.
We kwamen even 18:40 aan. Dan zal ook de balie open gaan. Afscheid genomen van mijn ouders en wij naar de balie.
Dat ging best goed. De controle ging ook lekker snel alles kon gewoon in de tas blijven zitten. Alleen de schoenen moeten uit maar dat zijn we gewend.
Het vliegtuig ging de normale tijd weg. Maar wat waren we weer even in de tijd terug gezet. Een oud vliegtuig en je kon niet echt kiezen welke film wilde zien. We hadden redelijk geslapen.
We kwamen even om 11:25 uur aan op Mauritius. Dan is het al weer dinsdag 25 september.
Even door controle heen en daar wachten op onze volgende vlucht naar Madagascar. Die vertrok om 13:20. Dat was best leuk we zaten gewoon in het zelfde vliegtuig.
Even om 16:00 uur kwamen we aan. Weer allemaal formulieren invullen. Dan allemaal door de controles het hield niet op. Eerst een dokterspost dan visum en dan paspoort controle.
Even de tassen pakken. Daarna gingen we met ze alle even geld wisselen.
We waren heeeeel erg rijk. We hadden allemaal wel meer dan een miljoen op zak. Omgerekend in Euro’s 500, -.
Daarna de bus in om naar het hotel te gaan. Hier kwamen we even om 19:00 uur aan.
Eerst naar de kamer daarna met ze alle uiteten. Lekker gewoon in het restaurant van het hotel. Hiervoor betaalde we met ze tweeën 12 Euro.
Daarna lekker naar ons bed gegaan we waren moe.

Woensdag 26 september
De wekker stond op 7:45 uur. Daarna naar het ontbijt dat duurde iets langer. Het was heerlijk.
Daarna tandenpoetsen en dachten we gaan de stad in nee we gaan weer verder dus snel de grote tas pakken en naar de bus.
We zouden om 9 uur een welkomst praatje houden. Alleen dat ging even niet.
Gelukkig waren we op tijd want alle tassen moesten nog op de bus.
Dan gaan we rijden en wat is het druk hier. Dus het ging ook niet echt snel.
Even onderweg bij een supermarkt wat water en chips gekocht want hij vertelde weet niet of we op tijd een restaurant vinden om te gaan lunchen.
Even 13:30 uur waren we dan bij een restaurant en ze gaven ook aan het gaat niet snel dus hou er rekening mee. Gewoon wachten is het beste.
Dus gingen we ook even na 15:30 uur het restaurant uit.
De bus in om dan naar het hotel te gaan.
Dit hotel in Andasibe was heel leuk we hadden allemaal een eigen huisje.
Hier kregen we dan eindelijk het welkoms praatje.
Even 18:30 uur gingen we met een gids een wandeling maken in het donker om naar kameleons te spotte. Die hebben we ook gezien. Maar wat zijn ze klein. Niet groter dan 15 cm of soms kleiner.
Terug bij het hotel gegeten.
Daarna lekker naar de kamer want morgen moeten we weer vroeg op.

Donderdag 27 september
De wekker ging vroeg af 6:30 uur. Want we hadden zo iets wat ons gisteren was gebeurt dat willen we niet nog een keer meemaken.
Dus we waren ook als eerste bij de ontbijt tafel. We bestelden ons ontbijt en dat kwam er mooi aan. Een simpel ontbijt brood met jam en thee.
De rest van de groep kwam later waardoor we ook niet om 8 uur weg konden. Het werd een half uurtje later.
We gingen met de bus naar Persinet reservaat. Dit was een mooi park waar we door een gids werden begeleid.
We kwamen dan ook al de dier soorten tegen zoals de kameleon die we soms bijna niet zagen. Die waren zo goed verstopt dat ze wel leken op een tak. Lemurensoorten en de indri kwamen we ook tegen. We gingen soms het pad af om door de struiken te lopen om ze te zien.
Daarna weer terug naar het hotel. We gingen hier lunchen. We kregen dan even rust en zijn om 15:00 uur weer de bus in gestapt om naar een ander reservaat te gaan. Daar kwamen we ook de drie soorten weer tegen. We hadden echt geluk. Nu ook weer door de struiken lopen om ze te zien.
Terug bij het hotel het eten besteld voor vanavond. Dan moeten we niet zo lang te wachten.
We gingen om 19:00 uur eten. Daarna nog wat babbelen en naar het huisje want morgen moeten we vroeg op. Dus ook nog de tas inpakken want we gaan ook weer verder reizen.

Vrijdag 28 september
Wat we ook vertelde we zouden vroeg op staan. Dus de wekker ging ook om 6 uur af. Even wat dingen in de grote tas doen. Dan deze buiten zetten. Want die zou dan op het dak van de bus gelegd worden. Want alle grote bagage ligt op het dak.
Dan naar het ontbijt we hadden gisteren al besteld alleen het duurde best lang (dat is Madagascar).
Dus waren we ook 5 minuten voor 7:30 uur klaar. Tandenpoetsen en gelijk de bus in.
We zouden vandaag een lange dag maken in de bus. Dus als je naar de wc moet dan even aangeven.
We hebben dan ook 2 stopt gedaan. Onderweg hebben we gewoon gekeken en even een klein slaapje gedaan.
We waren even om 13;00 uur bij een restaurant voor de lunch. Hier goed gegeten. Patricia nam zelf een pannenkoek.
Dan de bus in om naar een aluminium fabriek. Was leuk alleen kijk niet naar ARBO want dan kunnen ze de tent gelijk sluiten. Geen veiligheidskleding. Op slippers lopen, hansschoenen wat zijn dat en veiligheidsbril dat kennen ze ook niet.
Daarna weer verder rijden. Nog even een stop van een familiegraf.
Dan waren we even na 18:00 uur bij ons hotel.
De kamer op even alles neerzetten dan gaan nadenken welk restaurant zouden we gaan. Want we konden nu zelf kiezen.
We liepen met een ander koppel naar het beste restaurant wat was aangegeven. Was even zoeken want het hotel personeel zei 200 meter maar er maar een kleine kilometer van.
Daar zat ook onze reisbegeleider te eten.
Hier lekker gegeten van een hamburger. We wilden dan bij het bakkertje bij het hotel koffie nemen maar helaas die was dicht dus dan maar de kamer op de was doen. Lekker een douche pakken en dan rustig in bed nog wat lezen en dan de oogjes lekker dicht doen.

Zaterdag 29 september
Zo we konden eindelijk uitslapen. De wekker ging om 7:30 uur af.
Het ontbijt deden we nu bij de bakker.
Even 9 uur zaten we weer in de bus voor onze sportieve dag.
We waren even om 10 uur bij het Tritriva meer. Voordat we konden lopen kwamen de lokale kinderen ons spullen verkopen.
Daarna konden we met 2 gidsen de wandeling doen. Rond het meer. Niet snel lopen gewoon rustig aan doen. Je kon ook tokkel 4 personen hebben dit gedaan. Dat deed je over het meer. Ze zeiden alleen je voeten worden nat. Toen ze langs kwamen hadden ze een surfpak aan. Want het blijkt dat je op het eind gewoon helemaal in het water ligt. Dat je ook nog een stukje moest zwemmen.
Na deze wandeling een stukje rijden we waren dan in het plaatsje Lac Tritriva. Daar kregen we een lunch. Dat best lekker was.
We kregen een helmpje op en een mountainbike en gingen naar het plaatsje Lac Andraikiba. Dit was een tocht van ongeveer 25 kilometer. Over een onverharde weg. We waren helemaal vuil door al de stof. Dus bij hotel even lekker douchen.
We hadden dan lekker vrij. Dus rustig aan gedaan.
We hadden om 19:00 uur afgesproken om ergens te gaan eten. Dat deden we bijna met de hele groep. Dat was best gezellig.
Even rond 21:30 uur terug bij het hotel de grote tas weer inpakken. Want morgen gaan we weer verder.

Zondag 30 september
De wekker ging om 6 uur af. De grote tas inpakt dan gelijk beneden gezet.
Even naar de bakker lopen voor het ontbijt.
We vertrokken even om 7:30 uur. Er waren een aantal personen niet helemaal lekker dat kan gebeuren.
Zelf zaten we ook een slechte plek ik zat bijvoorbeeld boven de wielkast. Dus daardoor zat ik schuin op mijn stoel.
We hadden vandaag ook een hele lange rij dag.
Even om 9:10 uur waren we bij de brug die gebombardeerd was. Teven plaspauze. Hier wat foto’s gemaakt.
We gingen weer verder en omdat het zo lang duurt deze dag komt omdat we door de bergen rijden. De wegen zijn ook niet altijd goed. Er zitten vele kuilen in de weg.
We kwamen even om 10:15 bij een houtsnijwerk winkel. Hier kregen we ook even uitleg. Een aantal van de groep hebben hier wat gekocht.
We reden verder in eens moesten we stopen. Er was een file en alle auto’s stonden stil. Er was een vrachtauto op zijn kant gegaan. De vracht met betonpalen waren gaan schuiven in de bocht.
Gelukkig waren ze al bezig met de berging dus hebben daar een halfuurtje gestaan.
Daarna konden we verder rijden. Dus kwamen dan ook pas 13:30 uur aan bij de lucht plek.
Er was al eten besteld voor ons. Dus konden we zo aan schuiven. We kregen gelijk een dansvoorstelling. Na het afrekenen zijn we weer verder gereden.
We kwamen even tegen 17:00 bij het hotel. We zaten allemaal weer in huisjes. Dat was best leuk maar we moesten hiervoor wel even de berg op lopen.
Even de was gedaan. Zaten oor het huisje stroomstoring zaten we in eens in het donker. Dus zaklantaarn maar weer tevoorschijn halen. Na 5 minuten was dit weer opgelost.
We aten in het hotel. Het eten was goed.
Na het eten moesten we opgeven welke wandeltocht je morgen wil doen. We doen die van 5 uur.
Daarna rustig naar de kamer gegaan en lekker gaan slapen. Bij komen van de rit.

Maandag 1 oktober
Ondanks we geen rij dag hebben ging de wekker toch om 6 uur af.
Na dat we waren aangekleed en naar het restaurant liepen regende het. Het ging best hard dus dat wordt geen leuke dag.
We bestelden het ontbijt en dat duurde best lang. Onze reisbegeleider kwam langs en vertelde dat de wandeltocht een uurtje later gaat beginnen. Hopelijk is het dan droog.
Dus konden wij gewoon rustig eten.
Even om 9 uur stapte we de bus in om naar het Ranomafana parc nationaal te gaan. Dat was een tochtje van een halfuurtje.
Omdat het toch nog regende gingen Patricia nu maar de middelste tocht doen. Deze duurde ongeveer 4 uurtjes.
Dus regenkleding aan en lopen maar. We hadden 2 gidsen bij ons die met elkaar in verbinding stonden waar welk diertje zat.
Zo zijn we de grote, middelste en de kleinste Bamboo-Lemuur tegen gekomen. Het was wel een beetje zoeken want soms moesten we het pad verlaten en door de struiken lopen. Door de regen was het ook nog glad dus uitkijken.
We hebben ook kikkers, hagedissen en Roodbruin-Lemuur tegengekomen.
Na een kleine 3 uur lopen en eigenlijk verrot geregend konden we kiezen nog 2 uur lopen of een halfuurtje naar de uitgang en dan met de bus terug naar het hotel.
Patricia en ik bedachten we gaan lekker terug. We komen toch geen dieren meer tegen en we hebben het wel gezien.
Terug in het hotel lekker een warme douch genomen en droge kleren aan getrokken. Hopelijk wordt de natte kleding nog droog. Maar het regende nog steeds dus zal moeilijk worden.
Lekker een warme lunch genomen om van binnen ook warm te worden. Voor de rest niks gedaan. Een beetje op het internet als dat net ging en een beetje rondkijken.
Die avond ook nog even lekker warm gegeten. Die avond vast een klein beetje spullen in de grote tas gedaan. Morgen de rest want een aantal dingen zijn toch nog vochtig. Dan daarna lekker naar bed gegaan.

Dinsdag 2 oktober
De wekker ging even om 6:30 uur af. De laatste dingen in de tas doen en deze dan meenemen naar de receptie. Dan kan die dadelijk op het dak van de bus gelegd worden.
Gelukkig was het ook weer droog.
Na het ontbijt even nog de tandenpoetsen en konden we even om 8 uur weg.
We gingen een tocht van ongeveer 2 uur doen. Even onderweg nog een foto stop in een dorpje.
Dus waren even na 10 uur bij het volgende hotel in het plaatsje Fianarantsoa.
Hier de tassen afgeleverd en zijn weer verder gaan rijden.
Nu over een hobbelende weg voor 2 uur. Hierbij ook even uitgestapt om foto’s te maken. Want de natuur is hier heel mooi met die rijsvelden. Dan nog even een halfuurtje lopen om op de plek te komen waar we de lunch doen. Dit was bij de Matsiatrarivier. De lunch was heerlijk.
Daarna zijn we in kano’s gestapt en zijn we de rivier afgevaren. Wij hoeven niks te doen. Een dorps persoon vaarten voor ons. Dus konden lekker om ons heen kijken en mooie foto’s maken. Er kwamen veel kinderen langs de rivier kijken dat was heel leuk.
Deze tocht duurde 2 uur. Dan nog even een halfuurtje lopen door de rijsvelden om bij de bus te komen.
Die bracht ons weer bij het hotel. Hier kregen we onze sleutel van de kamer.
De tas daar neergezet aan naar het restaurant gegaan om te gaan eten want het was al weer 19:30 uur.
Na het eten lekker even douchen en rustig aan gedaan. Dus gewoon lekker op tijd naar bed gegaan.

Woensdag 3 oktober
6:30 uur ging de wekker weer af. De laatste dingen in de tas gedaan deze bij de bus gebracht.
Dan heerlijk gaan ontbijten.
We vertrokken even om 8:00 uur. Richting het plaatsje Ambalavao. In dit dorp slapen we ook.
In het dorp heb je een stierenmark. Leuk om te zien. We liepen gewoon tussen de stieren. Soms even uitkijken maar het ging allemaal goed.
We waren even om 12 uur bij het hotel. Gelukkig was onze kamer klaar. De tassen er in zetten en zijn naar het restaurant gegaan om daar de lunch te doen. We bestelde een broodje gezond die was echt lekker.
Even om 14 uur zijn we de bus in gestapt om naar het natuurpark te gaan. We gingen een wandeltocht doen van 2 uur. We kwamen hier de kameleons en de ringstaartaapjes tegen. Het was heerlijk rustig alleen wij liepen hier met de groep en een groepje van 4 mensen. Dus de dieren deden gewoon normaal. De ringstraataapjes liepen soms een meter van ons vandaan.
Even na 18 uur waren we terug bij het hotel.
Eerst even lekker douchen. Patricia ging eerst die zei het is niet echt warm. Dat begreep ik niet helemaal want ik had echt heet water.
Dan naar het restaurant om te gaan eten. We bestelde gelijk het ontbijt voor morgen.
Patricia was al moe ging eerder naar de kamer. Ik kwam later en vertelde de bedden zijn hard je voelt gewoon de latten bodem. Het matras was gewoon doorgezakt. Dus even naar de receptie. Via een app uit gelegd wat er aan de hand was. Die vertaald het in het Frans.
Uit een andere kamer matrassen gepakt en toen konden we heerlijk slapen.

Donderdag4 oktober
De wekker ging even om 6:30 uur af.
Even de dingen in de tas gedaan en dan naar het restaurant lopen. Hier heerlijk een ontbijt genomen.
Op het terrein van dit hotel zit ook een Antaimoropapier fabriek. We kregen hier even uitleg over dat was best leuk.
Daarna gingen we de bus in voor een hele lange dag tocht. Want de volgende plaats ligt best ver.
Onderweg hebben we nog even foto stops gedaan.
De lunch deden we gewoon in de bus. Dat had achteraf helemaal niet gemoeten want die hadden we best ergens onderweg kunnen doen door bus even aan de kant te zetten.
We waren even om 14:00 uur al in het hotel.
De sleutel gekregen en dan naar de kamer, we konden nu lekker even uitrusten.
Er was ook een mogelijkheid om te gaan zwemmen maar dat water was niet goed. Want in dit hotel hebben ze niet hele stroom. De tijden zijn van 6:00 – 14:00 en 18:00 – 22:30. Alleen voor het zwembad wat heel de dag in de zon is moeten de pompen 24 draaien anders werkt het niet goed.
We zijn dan even naar de supermarkt gelopen voor cola en koekjes voor morgen voor de trekking.
Even wat gedronken bij het restaurant en konden dan even om 19:00 uur gaan eten. Hiervoor hadden we al besteld dus ging het makkelijk.
Daarna even een kleine douch pakken. Want we hadden bijna geen warm water omdat onze buurvrouw die ziek is al het warme water heeft gebruikt omdat we met een boiler werken op zonne-energie.

5 oktober
Wekker ging weer vroeg af 6 uur. Patricia was heel er g moe. Ze had al 2 nachten slecht geslapen. Dus in overleg even met de reisbegeleider wat gaan we doen. De grote wandeling van 14 kilometer of de kleine van 4 kilometer.
Er werd besloten voor de grote wandeling want daar hadden we ons ook voor opgegeven.
Dus de grote tas bij de receptie gezet die zal opgeslagen worden.
Dan bij je nacht tas waar slaapzak en avond kleding in zat deed je een waterfles bij want dat zou de drager vast naar de camping brengen. Die zouden tevens ook te tenten naar boven brengen en opzetten.
Dan 2 flessen mee je rugzak in dat is bij elkaar 3 liter water. Gingen we dan ook weg.
Even om 8:00 uur waren we bij het begin punt.
Eigenlijk had iedereen een persoonlijke drager geregeld. Dan ben je niet aan een trekking bezig maar gewoon een wandeltocht. Zo kan ik ook trekken.
Patricia en ik hadden gewoon onze eigenspullen op de rug.
Het begin leek net of we op een filmset lopen zo door de bossen en een rivier.
Daarna ging het echte werk beginnen we gingen klimmen en omdat het zo 35 graden was de tocht ook nog moeilijk aan het worden.
Even 12 uur waren we helemaal boven. Daar deden we de lunch. We gingen nu de kloof in lopen en denk dan niet je moet alleen naar beneden nee hoor ook soms naar boven.
We waren op een moeilijke plek en gingen even uitrusten ging een reisgenoot flauwvallen. Die bleef met zijn vrouw, reisbegeleider en twee helpers achter om dan naar een halfuurtje weer verder te gaan.
Wij gingen verder en Patricia werd ook steeds moeilijker. Omdat we steeds verder achter op gingen kregen we ook een drager die als gids werkte.
We kwamen even om 16:30 uur bij de camping.
Even de tent inrichten. Gewoon spullen er in doen en je bent klaar.
Om een 17:30 kwamen dan de twee reisgenoten binnen daar waren we wel blij mee.
19:30 uur gingen we eten en lekker nagenieten van zingen en dansen.
Om 21:30 uur naar bed gegaan.

Zaterdag 6 oktober
Hij ging weer om 6:15 uur af.
De tassen inpakken en dan om 8:15 uur gingen we weer wandelen. We zouden nu de kleine tocht van 4 kilometer doen.
Nu ook weer berg op en af.
Had al een kleine probleem mijn berg schoenen waren al bijna kapot dus nu werd er zelfs een ijzerdraad om heen gedaan.
Dat ging best goed. Patricia ging wel goed maar kreeg ineens blaren onder haar voeten dus elke stap deed pijn.
Op het laatst nog wat lemuren gezien.
Na de wandeltocht gingen we naar een restaurant waar we een heerlijke lunch kregen.
Dan de bus weer in om even om 13:30 uur waren we weer terug bij het hotel. Daar kregen we de sleutel van ons huisje.
We hebben dan een lekkere douch genomen want na 2 dagen in het zweet is dat best lekker.
Die middag lekker rustig aan gedaan. We hadden zelfs een kameleon voor ons huisje dat was heel mooi.
Die avond lekker in het hotel gegeten en op tijd naar bed gegaan. Om nog bij te komen van de trekking.

Zondag 7 oktober
De wekker ging weer om 6 uur af.
Even de laatste dingen in de grote tas gedaan. Heb toen mijn schoenen aan een drager gegeven die kan er weer wat mee. Voor mij zijn ze helemaal op dus kan hij er wat mee doen.
Even nog ontbijten dan de tandenpoetsen en dan konen we om 7 uur vertrekken.
Onderweg zijn we gestopt bij het Nationaal park Zombitse Wohibasia, hier konden we de Lemuren en Sifaka zien. In dit park stonden ook baobabbomen.
We gingen verder rijden zijn nog op een andere plek gestopt om baobabbomen te fotograferen. Deze bomen waren meer dan 600 jaar.
Dan weer verder en waren even om 14:00 uur bij ons volgende hotel in Ifaty.
We hadden allemaal huisjes en zaten 30 meter van de zee af.
Even de tas in het huisje en dan gaan lunchen omdat bij dit hotel het restaurant al weer dicht was gingen we maar verder op even wat halen. Hiervoor moest je over het strand. Toen we terug gingen moesten we door het water lopen het was al weer hoogwater geworden.
Dan een beetje rustig aan gedaan.
Die avond gewoon in het restaurant van het hotel gegeten.
Gelijk even opgegeven om morgen te gaan snorkelen. Patricia ging niet mee.
We zijn even de normale tijd naar bed gegaan.

Maandag 8 oktober
De wekker stond wat later om 6:30 uur.
Gelijk zwembroek aan getrokken en insmeren. Dan naar het restaurant om te gaan ontbijten. Patricia hoefde er nog niet uit die mocht uitslapen. Maar stond op eens toch bij de ontbijt tafel.
Dan om 8 uur werden we opgehaald. We gingen met 5 man snorkelen. Eerst even de snorkelspullen ophalen en dan de boot in.
Even een halfuurtje varen. Daar gingen we de eerste duik maken. Omdat het een sterke stroming stond was het koraal niet echt kleurig. Er lag een laagje zand op. Wel een paar mooie vissen gezien. Na zo’n ¾ uur gesnorkeld te hebben de boot op. We gingen aar een andere plek maar gingen weer verder er stond te veel stroming.
Later werd de anker weer uitgegooid en ging de schipper even zee-kegels op duiken en gingen deze dan op eten. Dist kan je alleen op zee doen. Als ze uit het water zijn en de ingewanden zijn er uitgehaald zijn ze nog maar een halfuurtje lekker. Het was best lekker.
Dan weer verder om nog een duik te maken.
Daarna weer terug naar het hotel. Hier waren we even om 11:30 uur.
Aan Patricia en andere verteld wat we hebben meegemaakt.
Dan even een douch pakken en uitrusten want door de stroming waren we best mee.
Gewoon een simpele lunch genomen en verder uitrusten.
Later toch nog een kleine wandeling gemaakt. Terug bij het hotel maar de zwembroek weer aangetrokken en weer wezen zwemmen in het zwembad.
Het avond eten gewoon in het restaurant gedaan. Nog even lekker wat gebabbeld en even na 21:30 uur richting huisje om daar even uit te rusten en dan op eens lekker te gaan slapen.

• 09 Oktober 2018 - 10:28

Ruben Sitaram:

Mooi verslag Raimond!!

• 09 Oktober 2018 - 14:29

Freddy En Linda:

Hey Raimond en Patricia,
    Wat een verslag zeg! Het lijkt ons een heftige reis met veel wandelen en trekken. De trage bediening bij ontbijt en in diverse restaurants hebben we bij onze eerdere reizen in vreemde landen ook al meegemaakt en dan moet je inderdaad geduld oefenen. We hebben de indruk dat jullie wel genieten en we wensen jullie een mooie voortzetting van de reis.
    vele groetjes
    www.reisfreaks.be