Het 2de verslag - Reisverslag uit Puno, Peru van Raimond Meenen - WaarBenJij.nu Het 2de verslag - Reisverslag uit Puno, Peru van Raimond Meenen - WaarBenJij.nu

Het 2de verslag

Door: Raimond

Blijf op de hoogte en volg Raimond

09 September 2017 | Peru, Puno

Zondag 3 september
We mochten deze keer uitslapen want het was een ochtend voor ons zelf.
Dus werden we ook dan 8:00 uur wakker.
Om eens het dorp beter te bekijken zijn we dit gaan doen na het ontbijt. We liepen dan ook gelijk in de goede straat gisteren liepen we in een straat dat dit de goede was maar kwamen toen ook geen restaurant en cafés tegen. Nu wel alleen omdat het zondag was waren op dat moment de meeste winkels dicht. Even een wandeling over de markt gedaan.
We zijn terug gegaan naar het hotel om daar verder met het verslag te gaan en deze op de site te zetten.
Dan weer het dorp in om boodschappen te doen voor morgen want morgen zullen we daar geen tijd voor hebben. Even de spullen op de kamer zetten.
Het was tegen 12:30 uur om een restaurant te zoeken voor de lunch. Deze zat naast het hotel. Daar zaten nog meer reisgenoten.
Even 14:00 uur de bus in voor een excursie. De eerste was naar Cementerio de Chauchilla (Chaucilla begraafplaats). Hier kregen we uitleg en zagen we vele mummies liggen. Het was net of ze elke dag opnieuw neergezet werden. Vele foto’s gemaakt het was best mooi gezicht. Alleen waaide het best hard dus veel zand om onze oren.
De bus in en weer verder. Nu bezochten we de Aquaducten van Cantalloc. Dit is een ingewikkeld irrigatiestelsel dat is aangelegd door de Inca’s. Het werk nog steeds en wij nu heden gebruiken deze technieken nog steeds. We waren even 18:00 uur terug bij het hotel.
Ik gaf aan gaan we nog met een groepje uiteten. Ja er waren nog 5 man die mee wilde. Dus na zijn we gaan zoeken naar een leuk restaurant. Dat vonden we ook en hebben ook hier lekker gegeten. We zijn daarna snel terug naar het hotel gegaan want morgen moeten we vroeg op.

Maandag 4 september
Het zal niet echt een boeiende dag worden. Lees maar.
Zo de wekker ging even 4:15 uur af. Dat was best vroeg. De laatste dingen in de tas gedaan en naar de bus gebracht. Dus zaten we even om 4:45 uur al in de bus en konden we ook om 5:00 uur vertrekken.
Omdat we geen ontbijt namen in het hotel kregen we deze mee. Dus 2 broodjes met ham en kaas en een flesje water. Dan zijn hier de maten van flessen wel een beetje vreemd vergelijk met Nederland. Dus was deze 600ml. Het was donker dus de ogen konden lekker dicht.
De eerst plaspauze was even 6:45 uur. Daarna reden we weer verder. Wat zagen we allemaal onderweg. We reden langs de kust en aan de andere kant zagen we bergen. Dus niet echt veel bijzonder. Zeker als het allemaal niemand land is.
Om 09:30 uur kwamen we op de plek waar het allemaal om te doen is. Hier komt het waarom we zo vroeg op moesten. Er zijn werkzaamheden op deze weg. Dan sluiten ze gewoon de weg af en rond 12:00 uur gooien ze hem weer open. Dus hoe eerder je op deze plek bent sta je lekker vooraan. Want je moet ook zien we gaan langzaam klimmen en dan rijd de bus niet zo snel.
Dus wat ga je dan doen een wandeling op de rijksweg doen. Er rijden toch geen auto’s die staan allemaal in de file. Dan nog even naar de zee lopen allemaal rustig aan gedaan.
Er was afgesproken dat we om 11:00 uur bij de bus weer moesten zijn. Daar waren we allemaal op tijd en gingen dan ook netjes zitten. Het duurde toch weer een tijd de bus uit en maar even een plasje doen. Je moet wat doen.
We gingen ook niet lunchen in een restaurant maar in de bus. We hadden een dag daarvoor aangegeven wat voor broodje wilde hebben. Patricia met kip en ik met ham en kaas. Nu ook weer flesje water 600ml en een banaan. Je moet zien we hadden zelf nog 2,5 liter water en 2 liter sap voor ons twee bij ons.
Even 12:00 uur mochten we dan eindelijk rijden. We gingen langzaam de bergen in. Onderweg 2 plaspauze gehad en waren even om 19:30 uur bij ons hotel in Arequipa.
We kregen onze sleutel en gingen dan met ze alle uiteten. We hadden dan ook niet veel energie dus lekker daarna naar bed gegaan.

Dinsdag 5 september

We konden uitslapen want we hadden een dag voor ons zelf. Dus gingen we even 8:00 uur uit bed.
Na het ontbijt zijn we met onze vuile was naar de wasserette gegaan. Einde van de dag konden we deze weer ophalen. Omdat de wasserette op de route zit naar het centrum zijn we gelijk doorgelopen. We wisten nog niet echt wat we allemaal wilde zien. Dus hadden we gehoord ga naar klooster ‘Monastero de Santa Catalina’. We kwamen daar aan en de intree is 40 Sol pp omgerekend € 10,37. Dat vonden we eerst best duur omdat andere bezienswaardigheden goedkoper zijn. Dus liepen we maar het Plaza de Armas. Een centraal plein waar een hoop dingen in de buurt zijn.
We gingen een poging wagen om het museum Santuarios andinos. We vonden deze niet zo snel. Omdat het toch tijd was om wat te drinken gingen we het uitzoeken waar het dan was. Ik had een app dat MAPS.Me heet. Dat is een handige app. In Nederland had ik al de kaart van Peru gedownload. Dus kun je onlijn kijken hoe moet je lopen en waar is alles. Dus kwamen we er achter dat we toch best in de buurt waren.
We zijn daar heen gegaan. Dit museum verteld en laat ook zien de mummie over het ijsmeisje Juanita. Dit meisje is gevonden in een ijskap en was geofferd. De mummie op zich is mooi om deze te zien.
We liepen daarna naar de markt dat was een mooie markt en hij stonk ook niet vanwege het vlees en vis wat er ook gekocht wordt.
Daarna weer terug naar het plein. Om een lunch te doen. Op eens zaten er nog 3 reisgenoten er bij.
Dan naar een herenhuis kijken ‘Casa Ricketts dit is nu tegenwoordig een bank.
Dan even 3 kilometer lopen om een mooi overzicht over Arequipa te zien en de vulkaan ‘Mistri’.
We zijn dan toch maar naar het klosster ‘Monastero de Santa Catalina’ om die maar te bezoeken. Deze klooster heeft 400 jaar dienst gedaan.
Even naar de supermark gelopen om pp 3 liter aanvocht te kopen. Dit was water en een sapje. Dit is nodig omdat we morgen naar een hoogte van 5000m gaan. Om geen hoogteziekte te krijgen moet je veel drinken.
Daarna even de was ophalen en terug naar het hotel. Daar even wat uitrusten.
We zijn dan toch maar met ze tweeën uiteten gegaan. In de loop van de dag hadden we al rond gekeken waar kunnen we dan naar toe gaan.
We zijn op tijd terug gegaan naar het hotel om rustig aan te doen ook de tas moest weer ingepakt worden.

Woensdag 6 september
7:00 uur moesten we opstaan.
7:30 konden we onze tassen weer in de bus kwijt en gelijk ontbijten. De bedoeling is 8:00 uur weer te vertrekken. Dat is allemaal goed gegaan.
Voor deze dagen krijgen we een lokale gids mee. Die zal over de omgeving vertellen. Hij heette Coco.
Deze dag zal een zware dag worden niet omdat hij langs is maar dat we de bergen in gaan. Dus werd er aangeraden om veel water te drinken.
Even 9:45 uur plaspauze en foto stop. Voorlopig was iedereen nog gezond. Niemand had voorlopig nog niet last van de hoogteziekte.
11:00 uur fotostop en de dieren Vicûna gefotografeerd dat waren mooie dieren.
Door het vele drinken 11:45 volgende plaspauze en een kopje cocathee, de thee is gemaakt met cocabladeren voor de hoogte hebben we allemaal genomen. Voorlopig ging het met iedereen goed we waren nu op een hoogte van 4ooom.
12:15 plaspauze en flamico’s, Alpaca’s en lama’s gefotografeerd dit is op een hoogte van 4100m je zag nu al wat mensen stiller worden.
Dan om 13:00 uur haalde we de top van de berg op 4950m nu merkte dat je lichaam een beetje vervelend ging doen. Je krijg met hoogteziekte hoofdpijn en een beetje pijn je buik. De meeste van de groep hadden dit gewoon. Waar onder ik zelf. Alleen Quiringh en Iris hadden nog iets meer last. Julio en Patricia waren het slecht aan toe. Die waren helemaal ziek. Later hier meer over.
Even 14:00 uur kwamen we in het plaatsje Chivay dit ligt op een hoogte van 3651m. Hier staat ook het hotel. Deze plaats ligt op een hoogte van 3800m. Deze plaats gingen we ook even eten. De vier zieke niet. Julio heeft iets geprobeerd maar dat is eigenlijk helemaal niet goed. Daarom dat de gids hiervoor is. Die weet hoe hoogtezieke te behandelen.
Even 14:45 uur bij het hotel. Daar gelijk naar de kamer en hier kregen Julio als Patricia zuurstof toegediend. Daarna hebben ze heerlijk in bed gelegen. De rest van de groep heeft het rustig aangedaan.
Patricia had ook ORS gekregen alleen als ze hier een glas van nam moest ze overgeven. Dit gebeurde twee keer. Ze heeft daarna niet genomen en viel een klein beetje in slaap.
Er was afgesproken om 18:30 uur in het restaurant te zijn. Dan kregen we de briefing voor morgen en daarna gelijk eten hier.
We waren daar maar al snel ging Patricia naar bed.
Julio was er nog slechter aan toe. De dokter was al onderweg. Die kwam net toen de briefing afgelopen was.
We hebben allemaal die gingen eten een lichte maaltijd genomen.
Nadat wij klaar waren kwam Coco en Yoah (reisbegeleidster) aan. Die vertelde hij heeft een virus en last van buik- en hoofdpijn. Dus kreeg medicijnen, er moesten nog andere medicijnen komen die zouden ze zo brengen.
Even met een groepje bij de openhaard zitten want het is tegen het vriespunt aan. Dus we liepen al met truien en jassen aan.
We hebben hier heerlijk gebabbeld en het was tegen 21:00 uur dus maar even kijken hoe het met Patricia is. Die zal wel lekker slapen.
Julio lag een kamer voor ons daar ging het nog niet helemaal goed. Had ook overgegeven. Dus de dokter maar weer gebeld.
Patricia ging het ook niet goed nog steeds hoofd- en buikpijn. Dus besloot ik maar Yoah laat de dokter maar ook hier langs komen.
Die kwam dan eindelijk en wat een circus wat er dan allemaal gebeurt. 5 man kwam binnen en allemaal deden ze wel iets. Hart, bloeddruk en temperatuur waren allemaal niet goed. Was allemaal iets te hoog. Dus verder onderzoeken en vragen werd er gesteld. Communicatie Spaans naar Engels en dan naar Nederlands en dan weer terug. Handen en voeten ging ook best. Ze kreeg een pilletje en zal een spuit krijgen. Dan werd er een zuurstofmachine de kamer ingebracht waar ze dan heel de nacht aan zal liggen. Gelukkig ging het daarna is beter. Ze kreeg nog extra pillen voor de komen de 2 dagen plus een liter watersiroop met ORS wat ze dan moet drinken. Dan nog even formulieren invullen voor de verzekering en die dan morgen hier over bellen. We kregen te horen dat er nog een 6 dokter was en die was nog steeds bij Julio want die zat zelfs aan het infuus.
Dus op tijd naar bed was het niet tegen 23:30 uur gingen we dan slapen.
Gelukkig hadden we twee bedden dus had ze geen last van mij en ik van haar.

Donderdag 7 september
Hoe ging de nacht Patricia had regelmatig naar de wc geweest en was tegen 3:00 uur echt gaan slapen. Alleen valt dat niet mee als je een slangetje in je neus hebt. Hoe had ik geslapen was even om 3:00 wakker geworden. Was nog een beetje weg en het machine staat aan dat lijk net of er een auto stationeer draait. Later toch wel weer iets in slaap gevallen.
De wekker ging om 5:45 uur af. Een korte nacht voor ons alle twee maar dat zei zo. Gelukkig ging het met Patricia al weer een heel stuk beter. Buikpijn was al wel alleen een beetje hoofdpijn.
Ik was in de badkamer en de badkamer van Julio zit daar tegen aan en hoorde volgens mij gaat het nog steeds niet goed.
Dat blijk ook toen we naar het restaurant gingen want de dokter was al onderweg voor hem.
Patricia nam een beetje fruit en dat ging best goed. We waren net op de kamer of er werd geklopt en daar stonden weer 2 dokteren op de stoep. Gelukkig de zelfde als gisteravond. Die kwamen nog even alles controleren. Alles was allemaal goed. Ze kreeg het advies doe het rustig aan.
We zaten 7:45 uur zaten we in de bus. Daar vertelde Yoah ze blijft in het hotel want Julio en zijn vriendin Karin gaan naar Arequipa om daar te herstellen. De virus is toch best vervelend en die zorg er ook voor dat de hoogteziekte ook niet weggaat. Als het goed is zal ze dan in Cusco dan weer bij de groep komen.
We gingen op weg om de Condors te zien. We kwamen daar op de plek en hebben dan van 8:00 – 10:00 daar rond gekeken en ze kwamen dan ook echt tevoorschijn. We hadden gelijk er waren er 5. Ze kwamen tot 6 meter van je vandaan. Dus iedereen heeft vele foto’s gemaakt.
Dan was er een mogelijkheid om een wandeling te maken. Patricia, Cindy en Richard deden dit niet. Die gingen dan met de bus mee en rijden dan naar het eindpunt waar wij dan naar toe zouden lopen.
We begonnen eerst te snel zo als we gewoon thuis lopen. Dus Coco zei gelijk dat is niet goed. Ik ga voorlopen. Dus op een langzaam tempo gingen we dan. We hadden het even niet door dat we meer op 3600m hoogte lopen. Onderweg wat foto’s gemaakt en kwamen nog 2 Condors tegen.
Dan de bus in onderweg 2 foto stops gemaakt.
In het plaatsje Pinchollo dat op een hoogte ligt op 3651m een kleine wandeling gemaakt van 20 minuten.
Dan naar het dorp Chivay waar ook ons hotel staat. We werden in het centrum afgezet. Hier hadden we 1,5 uur de tijd om te lunchen.
Een restaurant binnen gegaan. Daar ging het niet zo snel. Het eten was gelukkig wel goed. Patricia gewoon een soepje en ik een hamburger.
Dan als een speer naar een café waar we wifi verbinding hebben. Hier heb ik op mijn telefoon van de zaak even de verzekering van Patricia gebeld wat er allemaal gebeurd is. Dus hoeven nu even geen zorgen te maken. Kunnen nu weer verder genieten van de vakantie.
Even 14:15 uur terug in het hotel en daar lekker uitrusten. Er zijn ook een aantal naar de warm waterbronnen gegaan.
Er was afgesproken om 18:45 bij het restaurant. We gingen met de hele groep uiteten. In dit restaurant nam iedereen 3 gangenmenu. In dit restaurant was er ook een bandje met dansers regelmatig werden personen gevraagd om mee te dansen.
Het werd niet laat want 21:00 uur waren we al weer richting hotel. Patricia ging gelijk naar bed was helemaal op. Ze had het koud dus lekker de bed in en hopelijk slaap ze nu beter dan gisteren. Zelf heb ik het ook niet laat gemaakt.

Vrijdag 8 september
De wekker ging even om 6:15 uur af. We waren net aangekleed er op de deur werd geklopt. Yoah en de dokter stonden weer op de stoep. De rekening moest even betaald worden. Dat heb ik even voor geschoten omdat Patricia geen Dollars bij haar had.
Daarna pas gaan ontbijten. De bedoeling is om 7 uur te vertrekken dat werd paar minuten later omdat wij net na het opstaan dingen moesten regelen.
We namen afscheid van onze gids Coco en gingen weer verder.
We reden het eerste stuk terug zoals we waren gekomen. Dus gingen we over de bergpas van 4950m. Hier waren we om 8:00 uur. We namen een fotostop hier. Ondanks dat Patricia in de ochtend beter was ging het nu weer slechter. Gelukkig gaan we weer naar beneden. Onderweg kwamen we ook sneeuw tegen dat was een mooi gezicht.
Er werd gestopt bij het zelfde café waar we op de heenreis ook hadden gestopt. Hier even een plaspauze en thee drinken.
Dan reden we weer verder. Het was 10:45 uur dat we weer een plaspauze deden.
Er is onderweg niet echt een goed restaurant waar je kan lunchen dus hebben we een picknick bij het meer Lagunda Lagunilas gedaan.
Even 15:15 uur waren we in het plaatsje Puno waar ons volgende hotel staat. We kregen de sleutel van de kamer even op de kamer gezeten en naar buiten gegaan.
We zijn naar de markt gegaan. Omdat we inkopen moeten doen voor morgen. De bedoeling is om wat rijst, fruit of groente te kopen en dat geef je dan aan je gastgezin waar je dan slaapt. Even een beetje rond lopen en is al koud dus alle twee een mooie muts gekocht.
Daarna heeft Patricia een hele warme douch genomen om weer op temperatuur te komen dat heeft best geholpen.
Die avond weer met een groepje uiteten gegaan lekker simpel een Pizza gegeten.
Dan even een sjaal gekocht dan heb ik ook nog een warme nek.
Daarna naar de kamer de dag rugzak in orde maken voor morgen en dan lekker gaan slapen.

• 09 September 2017 - 15:47

Marrie:

Wat een verhaal, maar het is ook wel hoog.

• 09 September 2017 - 20:53

Marcel:

Nou dat is wat sterkte met patrica en weer lekker op naar de normale hoogte

• 10 September 2017 - 20:04

Mamahenny:

Jeetje wat een verhaal maar ik ben blij dat het weer goed gaat met Patricia maar voor de rest geweldige reis

• 11 September 2017 - 08:06

Ruben Sitaram:

Zo dat is heftig! gelukkig gaat het nu weer beter met de zieken beterschap, ondanks dat hoop dat jullie toch nog genoten hebben van jullie trip.

Groeten Ruben Sitaram

• 13 September 2017 - 19:35

Rien:

Nu jullie zien best wel weer heel veel gelukkig alles weer goed met Patricia, dus maar weer heel veel genieten.

• 25 Oktober 2017 - 15:46

Rien:

Het is wel leuk van alles te zien ook aardig hoog geweest.