Het 1ste verslag - Reisverslag uit Nazca, Peru van Raimond Meenen - WaarBenJij.nu Het 1ste verslag - Reisverslag uit Nazca, Peru van Raimond Meenen - WaarBenJij.nu

Het 1ste verslag

Door: Raimond

Blijf op de hoogte en volg Raimond

03 September 2017 | Peru, Nazca

Dinsdag 29 september
De wekker ging om 7:00 uur af. Na dat we alles thuis hadden geregeld zijn we naar mijn ouders gereden.
Ze vroegen nog wil je nog wat drinken nee doe maar niet want het kan best druk zijn onderweg. Dat klopte ook plus wat werkzaamheden.
We waren dan ook even 10:45 uur op Schiphol. Daar afscheid genomen van mijn ouders en wij Schiphol in.
De grote rugtassen zelf labelen en hopen dat hij dan ook in Lima aan komt.
Het scannen ging allemaal goed we weten al waar ze opletten laptop er uit riemen af, fototoestel en lenzen uit de tas en de schoenen uit. Het was rustig dus nu geen probleem. Dit allemaal was zo snel dat hadden we niet verwacht.
Even 11:45 konden we het vliegtuig in. Alleen Patricia ging bij het paspoort een piepje dat ze naar de balie moest gelukkig was dit bij mij ook. Er was blijkbaar thuis met inloggen iets fout gegaan. Dus konden daarna het vliegtuig in.
We hadden een rustige vlucht en hadden niet echt geslapen omdat dit een dag vlucht is. Dus een beetje films kijken.
Even 18:00 lokale tijd in Lima kwamen we aan. Het is hier 7 uur vroeger dan Nederland.
Het vast ritueel op het vliegveld maar waren even 18:45 al op de parkeerplaats dus dat ging best snel.
We hebben dan ook onze andere reisgenoten tegen gekomen en voor gesteld. Namen gaan het ene oor in het andere oor er weer uit.
De bus in naar het hotel dat is ongeveer een uurtje. Daar kregen we een welkom drankje. Eerste even wat papieren invullen en daarna naar de kamer.
We zijn dan naar de benzine pomp gelopen wat 3 blokken verder op zit. Daar waren de andere reisgenoten ook naar toe gelopen want we moesten pinnen. Dan gelijk wat water en snoep kopen want we gingen niet meer eten maar wel iets om lekker van genieten. Alleen dan heb je het weer pinautomaat geeft alleen maar grote bedragen uit en dan kunnen ze niet wisselen bij de pomp dus moest er wissel trucks uitgehaald worden. Daarna naar de kamer wat gedronken en een beetje babbelen zijn we even 22:30 uur gaan slapen want we waren best moe van zo dag.

Woensdag 30 september
Het was een vervelende nacht omdat je tijdverschil hebt. Dus om 2 uur waren we al waker en hopen dat je soms weer inslaap valt. Het was ook nog koud want het is hier snacht tegen de 10 graden aan en er is geen verwarming dus moeten we even zorgen dat er een extra deken op bed is.
De wekker ging toch om 7:15 uur af. Na het ontbijt hadden we een briefing over onze reis.
We zijn even om 10:30 uur met de hele groep een stukje gaan lopen en dan met taxi’s naar het centrum gereden.
Daar begonnen we op het Plaza San Martin plein en liepen zo verder naar Plaza Mayor bezochten de Catedral de San Juan Evangelista, Palacio del arzobispo, Municipalidad de Lima, Palacio de Gobierno (regeringspaleis), Monasterio de San Francisco en gingen dan even lunchen. Daarna had je wat voor je zelf tot morgen ochtend.
Patricia en ik zijn terug naar Monasterio de san Francisso gegaan want er was ook nog een museum daar. Dat wilde we graag zien. De bibliotheek was heel erg mooi het was net zoals Harrie Potter. We mochten daar geen foto’s maken. Daarna naar de catacomben die tot 1810 dienstdeden als begraafplaats hier mag je ook geen foto’s maken maar toch stiekem gedaan. Als je maar geen flits gebruikt. We deden maar een klein stukje er is een hele gangenstelsel van 3 verdiepingen onder de grond.
We waren klaar en wilde naar het Plaza San Martin plein om daar een taxi naar het hotel te nemen. In ons achter hoofd hadden we ook nog er moet nog geld gepind worden. Gelukkig kwamen we de goede automaat tegen.
Op het plein geld in je hand gedaan. Want voor 20 Sol omgerekend naar Euro’s 5,17. Dat is de prijs die je kwijt bent voor de taxi naar het hotel. Lager mag maar niet duurde. Had onze reisbegeleiders gezegd. De eerste taxi vroeg de hoofdprijs. De tweede niet. Dus met deze naar het hotel. Ons hotel is niet zo bekend dus met een kaartje van het hotel kom je een heel eind. Hij heeft onderweg zelf 2 keer navraag gedaan.
We waren na 16:00 uur terug bij het hotel. Even op de kamer bij komen wat we beleefd hadden. Dan zijn we in de avond met ze tweeën uit eten gegaan. De hotel eigenaar is een Nederlander dus nog navraag gedaan waar je lekker kon eten. Dat was in de buurt waar we deze ochtend ook de taxi hadden genomen. Het eten was goed en voor € 7,50 pp. Dan weer terug naar het hotel voor bereiden op morgen.

Donderdag 31 augustus
We lagen heerlijk te slapen tot dat mijn telefoon ging. Het was even 2 uur uitdrukken en later nog een keer dan maar in de vliegstand zetten dan ben ik niet bereikbaar en kunnen we verder slapen. Even 2:30 ging Patricia de telefoon dit leek een nummer van het ziekenhuis te zijn. Morgen maar een appje sturen naar Marjolein. Dus onze nachtrust was een beetje verstoort. Nu maar hopen dat we snel in slaap weer vallen. Dat ging niet helemaal.
De wekker ging 6:45 uur af. Dus voordat we vertrokken even een appje naar Marjolein en dan de bus in want we wilde om 8:00 uur vertrekken.
Even onderweg nog even tanken. De bus waar we inzaten zouden we dan 3 weken hebben.
We rijden op de rijksweg die echt van Noord-Amerika tot het eind van Zuid-Amerika. Het was 10:00 uur dus tijd voor een thee en een koffie. Dit waren 1,5 mok van grote en betaalde echt nog geen € 1,00.
Dan weer verder naar het vissersplaatje Paracas daar deden we de lunch. Gelukkig scheen het zonnetje daar werden we wel blij mee want in Lima scheen helemaal de zon niet. Daar schijnt die heel weinig.
Dan reden we naar het Nationaal park Paracas dit is het grootste beschermde gebied van heel Peru.
Hier bezochten we eerst een museum hoe het allemaal ontstaan is. Daar waren we snel uit en gingen we flamingo’s spotten jammer dat ze zover stonden. Maar dat was de regel daar de dieren laten je met rust.
We reden naar een andere plek daar zagen de we Jan-van-Genten dat was ook een mooi gezicht. We hadden nog wat tijd over om een klein wandeling op het strand te doen.
We reden dan Pisco waar ons hotel stond. Deze plaats is in 2007 getroffen door een aardbeving en nog steeds zijn ze aan het opbouwen.
We waren even 18:00 uur bij het hotel en kregen al snel onze kamer sleutel.
Even de Wificode vragen want wie weet krijgen we te horen van Marjolein over het ziekenhuis. Waarom we gebeld zijn blijft vreemd want de afspraak die gemaakt is klopt gewoon. Dus wachten we het allemaal maar af.
We zijn dan 10 man uiteten gegaan. In het dorp en daarna lekker weer terug naar het hotel uitrusten want morgen is het ook weer een vermoeide dag.

Vrijdag 1 september
We zaten al om 6:30 uur aan het ontbijt. De bedoeling is 7:00 uur te vertrekken.
Het eerste bezoek is de visafslag. Dat was best leuk de mensen vinden het fijn dat je komt kijken. Dus foto’s mocht je dan ook zo maken. Hier waren ook Pelikanen te bewonderen. Er was zelf een zeehond aanwezig. Dus vele foto’s gemaakt.
Dan de bus in naar de haven. Waar we om 8:00 uur in een speedboot zaten naar Islas Ballestas. Het varen er naar toe ging best snel dus warme kleding is dan best belangrijk. Daarbij scheen de zon niet dus dan is het al gelijk kouder. We gingen eerst de Zeeleeuwen en Zeehonden bekijken. Het eiland mag je niet op dus vanaf de boot foto’s maken. Dan verder varen naar het Punta Pejerry de lucht die hier hang is niet fijn dit komt door de pomp van de vogels die hier zitten. Want vroeger in de 19e eeuw werd veel guano gewonnen (de vogeldrek die in Europa als meststof werd gebruikt. Hier kwamen we albatrossen, pelikanen, rotspelikanen, aalscholvers en meeuwen. Er was zelf 1 pinguïn. We waren blij dat we weer terug in de haven waren. Om een koffie of thee te nemen.
Het was even 10:50 dat we weer verder gingen. Gelukkig ging nu ook weer de zon schijnen.
We waren even 12:00 uur bij een Pisco fabriekje. We kregen eerst uitleg daarna mochten we proeven. We kregen 6 verschillende smaken. Patricia nam niet dus zei was de enige die nuchter in de bus zat. Want we vonden allemaal klein borrel glaasje voor het proeven dat is best veel.
Dan de bus in om even in een supermarkt wat boodschappen te doen. Gelijk even pinnen maar de pinautomaat was weer leeg. Morgen was er weer een mogelijkheid om te pinnen.
Dan verder rijden naar het hotel wat in een oase ligt. Dat was zeker mooi. We dezen in het hotel een lunch en omdat er een reisgenoot jarig is kregen we ook nog taart.
Dan was het tijd om de kamersleutel te krijgen en wat voor je zelf te doen. Ze zouden om 17:00 de duin oplopen om de zon ondergang te bekijken.
Er gingen ook een aantal met buddy de woestijn in. Djoser bied deze niet echt aan om dat de chauffeurs nog al slecht rijden. Dus moet je het zelf ondernemen. Er was zelf vorige week een zandboarding recht op de dorp gekomen en kon niet remmen en maakte zo smak in het dorp dat die over leden was.
Even 17:00 de slippers aan fototoestel bij de hand en de duin op lopen. Dat was heel leuk. De zonondergang was ook mooi.
Terug bij het hotel de gewone schoenen aan en een restaurant zoeken. We gingen voor iets kleins want we zaten nog vol van het middag eten.
We hadden deze avond het ook weer voor elkaar om op tijd tegen 22:30 uur te gaan slapen.

Zaterdag 2 september

Het opstaan was weer vroeg 6:45 uur. We moesten nog even betalen bij de receptie van het eten van de middag. Dat viel allemaal mee. Dan ontbijten alleen nu dat was op het dakterras dat was niet helemaal aangegeven. Dus door herrie van borden en glazen wisten waar we naar toe moesten.
Het zonnetje scheen al lekker dus dat was heel fijn.
Even 8:00 uur zaten we in de bus op weg naar Nasca. Daar kun je een vliegtocht maken over de Nascalijnen dus eerst even langs de bank. We kwamen op een plein. Eerste bank was nog niet open en ging voor ons ook niet eerder open. Een ander bank daar kregen we geen geld. Bank nummer 3 wel. Alleen bij één reisgenoot werd de pas ingeslikt. We gingen met de chauffeur verder naar een museum. Dan zal de reisgeleidster en reisgenoten waar de pas van ingeslikt is achter bij die bank om de pas terug te kunnen krijgen.
Wij kwamen bij het museum over de geschiedenis. Dat was mooi alleen we mochten geen foto’s maken. Dus toestellen moest allemaal in de bus blijven. Daarna kwamen de reisgenoten en de reisbegeleider aan de pas hadden ze terug. Ze werden met open armen ontvangen op de bank . toen ze de pas kregen werd er applaus zelf gegeven.
We gingen weer ver. Onder tussen werd het warm in de bus. In deze bussen hebben ze geen airco dus het dakraam stond open. Alleen Patricia en ik zaten precies aan de kan waar de zon scheen. Dus het werd behoorlijk warm daar.
We zijn eerst naar het museum geweest van Maria Reiche die onderzoek had gedaan naar de Nascalijnen. Helaas leeft ze niet meer maar hoe ze dat allemaal heeft gedaan in indrukwekkend. Dit moet je gewoon even zien. Daarna naar de uitkijk toren om 2 figuren te zien zoals de boom en handen.
Dan doorrijden naar het hotel. Hier waren we even 13:00 uur. Die wilde vliegen moesten zich eerst even melden. Dus met 10 man waar onder wij in een kantoortje waar je paspoort en gewogen werd. Dan gelijk betalen en kregen te horen dat we om 14:30 uur al naar het vliegveld gingen.
Het kantoortje zat naast het hotel. Daar kregen we te horen welke kamer we hadden en was in eens de vlucht tijd vervroegd dus moesten we in eens om 14:00 uur bij het kantoortje melden. Dus op de kamer een beetje chips genomen want we hadden geen tijd om iets anders te eten.
De eerste 6 personen naar het vliegveld de andere 4 gingen een uurtje later.
Op het vliegveld paspoort controle en de gewone controle. Patricia en ik hadden met ze tweeen in een vliegtuig. Dus gelijk naar het vliegtuigje daar kregen we een hand van de piloot en de gids.
Het vliegtuigje in en kregen uitleg hoe we moesten kijken. Daar gingen we dan de lucht in. Het was in het begin even een beestje schommelen maar dan viel het later weer mee. Als we bij een figuur kwamen kregen we alle twee kans om dit te zien. Dus een keer links om en dan weer recht om. En niet zo beetje ook je zat dan behoorlijk schuin. Op het eind vroeg die nog even een luchtzakking doen. Patricia begreep dat ook even niet en zeiden per ongelijk ja hoor. Dat hebben we ook even gemerkt. Het vliegen duurde een halfuutje.
Bij de andere heeft die dat niet gedaan daar was iemand niet zo lekker. Bij de andere vier die een uurtje later gingen was ook iemand ook wezen kotsen.
Terug bij het hotel het dorp in een cafe zoeken om wat te drinken en een kleine hapje te nemen we hadden nog geen lunch op. Een leuk restaurant wat gedronken en een gebakje genomen en een belletje naar Nederland gedaan. Want had even gratis wifi.
Even 18:00 uur terug bij het hotel met een groepje bij het zwembad was gedronken. Die gingen met ze alle naar de sterrenhemel kijken. Patricia en ik gingen dit niet doen.
Wij zijn terug gegaan naar dat andere restaurant omdat de menu kaart er goed uitzag. Dat hebben we geweten het zat helemaal vol. Ze zijn met grote groepen en als toetje nemen ze dan taart en als je jarig bent hoedje op en zingen.
Dus na het eten terug naar het hotel voor rust. Maar zijn al snel naar de kamer gegaan. En op tijd naar bed gegaan.

• 03 September 2017 - 20:35

Jeroen Buckers:

KLinkt goed hoor zo te zien genieten jullie ervan.

• 03 September 2017 - 21:30

Marcel:

Leuk hoor veel plezier

• 04 September 2017 - 08:05

Dirk Van Gent:

Super, geniet ervan !

• 04 September 2017 - 09:21

Ruben Sitaram:

leuk vriend geniet ervan! heb je nog wat foto's gemaakt stuur wat door

Groeten Ruben

• 04 September 2017 - 19:22

Rien:

Ziet er weer hoop vol uit de start van de vakantie, nog heel plezier en hoop foto's maken.

• 04 September 2017 - 21:05

Henny:

Het ziet er weer fantastisch uit ,het is weer genieten voor jullie.
    Groetjes van ons aan jullie

• 05 September 2017 - 23:48

Rosemary:

Hi Raimond en Patricia, wens jullie een hele fijne vakantie. Het wordt vast weer een geweldige reis. Ik geniet weer mee op afstand door het verslag. Gr. Rosemary