Het laatste verslag - Reisverslag uit Rotterdam, Nederland van Raimond Meenen - WaarBenJij.nu Het laatste verslag - Reisverslag uit Rotterdam, Nederland van Raimond Meenen - WaarBenJij.nu

Het laatste verslag

Door: Raimond

23 September 2019 | Nederland, Rotterdam

Maandag 16 september

Nu de wekker om 7:00 uur gezet. Gelijk even de tas inpakken. want na het ontbijt gaan we weer verder.

Dus even om 8:30 uur vertrokken we ook naar Santiago de Cuba.
We hadden al na een uurtje koffie pauze van een kwartier.
Daarna weer verder Even onderweg nog langs een fruitkraampje want we kwamen er op deze reis niet veel tegen.

We kwamen even om 12:15 uur bij Even kerk bekeken Basilica Santuario Nacional de Nuestra senora de la Caridad del Cobre.
Ditwas best mooi.

Even om 14:00 uur waren we bij ons accommodatie in Santiago de Cuba.
Na dat we de kamer hadden om de spullen weg te zetten. zijn we gaan lunchen.

Om 16:00 uur wandeltocht door de stad. Daarna konden we zelf wat doen. Wendy, Jessica, Rik, Ronald, Peter, Hindrik en ik gingen nu eerst naar de haven. Om te kijken waar kon je eten.
Hier was niks richting gelopen kwamen we een restaurant tegen waar we dan om 19:00 uur eten.
We hebben hier kreeft op dat was heel goed.
Daarna met de taxi naar het hotel hier wat gedronken en dan lekker naar bed.

Dinsdag 17 september

De wekker had ik op 7:15 uur gezet. Maar was al om 6:30 uur wakker en dat er gisteravond geen water was ging ik nu maar even douchen.
Nog even terug komen mijn reisgenoot Hans waar het slecht mee ging is van de week toen wij in Camaguey waren toch maar met Trudy naar het ziekenhuis gegaan. Want het ging nog niet goed met hem. Ze hebben weer onderzoek gedaan en aan het infuus gekoppeld. Hij kreeg weer andere pillen maar is nu weer richting de oude Hans aan het worden. Dus wij met ze alle zijn blij.

Even om 9:00 uur zaten we weer in de bus voor een citytour door Santiago de Cuba. We zijn de belangrijkste plekken geweest. Zo zijn we naar Cementario de Santa Ifgenia dit is een van de belangrijkste begraafplaatsen. We hebben dan ook de wisseling van de wacht gezien. Nationale helden die hier liggen zijn Marti, Cespedes en Barcardi maar ook de zanger Compay Segundo van de BVSC.

We waren even om 12:00 uur weer terug bij ons hotel. Het zwembad was nog steeds dicht dus Trudy ging proberen dat het toch open ging want ze wilde eigenlijk niet open zetten. Het water was net vervangen en 2 dagen geleden was het bad helemaal opnieuw geverfd. Toch was het gelukt. Dus eerst even lunchen en dan zwembroek aan en lekker zwemmen.

16:30 uur stond de volgende activiteit weer klaar. De bus in en naar de kust want we gingen naar het fort. Waar we mooie foto’s hadden gemaakt. Daar was ook een restaurant waar we heerlijk hebben gegeten.

We waren tegen 21:00 uur terug. Jessica had een fles rum gekocht dus die moest open. Dus Rik en ik naar de kamer van Jessica en Wendy om daar te genieten van de rum. Dus na 1,5 uur was de fles bijna leeg maar we hadden met ze vieren weer grote lol.

Terug naar de kamer tas inpakken en naar bed.

Woensdag 18 september

De wekker ging om 5:30 uur af. We zouden hele lange reisdag voor de boeg van 12 uur.

We kregen een ontbijt mee dus even 6:00 uur reden we weg bij het hotel. We zouden een heel langstuk de zelfde route rijden zoals we waren gekomen.
Even een plaspauze dan weer een koffiepauze gelijk kon je dan ook even de beentjes strekken.

Even tegen 13:30 uur gingen we lunchen en we kregen te horen dat we op schema lagen. Dat klopte ook wel want even 16:30 uur waren we bij ons accommodatie in Santa Clara. De afstand is ongeveer 550km die we hadden afgereden.

We sliepen allemaal in huisjes. Even lekker voor het huisje zitten met de dames. Tegen 18:00 uur richting restaurant om te internetten. Het eten was een buffet en was best veel maar wel lekker.

Dan was er om 21:00 uur een mode show bij het zwembad. Daar met elkaar naar toe. Dan daarna een drankje nemen en dan even 24:00 uur gaan slapen.

Donderdag 19 september

De wekker ging even om 7:15 uur af. Na het ontbijt gingen we weer verder.

We waren even om 9:00 uur bij het graf van Che Guevera. Hier is ook een museum. Dit mag je allemaal bekijken maar binnen moet in het gebouw mag je niet met fototoestel lopen.
Buiten wel daar staat een mooie standbeeld van hem. We bleven hier ook een half uurtje.

Dan weer verder naar de geblindeerde treinen die de verovering van Santa Clara tot ontploffing is gebracht. Het is een plein waar een aantal wagons staan die je mag bezoeken.

Dan gingen we iets leuks doen. In de stad naar een sigarenfabriek. Hier mochten we ook geen foto’s maken.
Het was best leuk om dit te zien hoe dat proces gaat. Het is misschien eentonig werk daarom staat er muziek aan en niet zo zachtjes ook. Er was ook een groep leerlingen bezig die hebben een opleiding tot 9 maanden lukt het niet dan wordt je niet aangenomen.

We verlaten de stad en gingen richting Varadero. Onderweg op een hele mooie plek gingen we lunchen. Op zich het rijden naar Varadero ging goed.

We waren even om 15:30 uur bij het hotel. Dit is ons laatste hotel van de reis. Het was een inclusief hotel. Dus allemaal een bandje om.
Rik en ik zaten op de vierde verdieping waar gedeeltelijk gerenoveerd nog moest worden. De gang stond nog in de grondverf. De kamer was voor een gedeelte klaar. Want bij sommige was de douche helemaal netjes bij ons zal bijvoorbeeld nog de doch nog helemaal moeten vervangen.
Naar beneden naar zwembad even kijken dan naar het stand. Er stond een hoop wind dus zullen we niet op het strand gaan liggen. Terug bij het zwembad even wat drinken. Terug naar de kamer de zwembroek aan en dan een duik in het zwembad.

We hadden even met de dames om 19:30 uur afgesproken om te gaan eten. We keken onze ogen uit. Wat stond er veel en wat was het lekker. Trudy vroeg nog waar zouden we morgen het afsluiting kunnen doen met elkaar voor te eten. Doe maar hier want voor iedereen is er wel wat. Als ze in die hoek voor ons wat tafeltjes maken komt het goed. Onder het eten werd er even opera gezongen. dit was een voorproefje voor later deze avond.

Na het eten gingen we iets buiten het gebouw zitten om wat te drinken want de muziek stond zo hard en je elkaar niet kon verstaan.
Later kwam dat opera en dat was best mooi.
We zijn met een klein groepje naar de disco gegaan. Lekker op de dansvloer staan.
Op de kamer even met Rik nog de vakantie een beetje door genomen dezen we het licht om 2:00 uur uit.

Vrijdag 20 september

Ondanks het laat was toch vroeg wakker.
Dus zat ik even om 8:00 uur aan het ontbijt.

Wat gaan we deze vrije dag doen ga ik naar Varadero of blijf ik bij het hotel.
Besloot om bij het hotel te blijven. Het dorp zal 1 straat hebben. Dus niet veel te beleven.
Jessica had het zelfde dus na lekker koffie gedronken te hebben de zwemkleding maar aangetrokken en naar het zwembad.
Het zonnetje schijn lekker maar soms een paar drubbels.
Op eens werd de lucht toch zwart en kwam er een grote bui aan. Deze duurde ongeveer een halfuurtje. Alles stond gelijk helemaal blank.

Gelukkig werd het weer droog en was het tegen 13:00 uur. Bij het zwembad kon je ook lunchen dus dat lekker gedaan. Weer lekker op het bedje liggen en soms zwemmen.
Wendy en Rik kwamen terug en vertelde ook er was in het dorp ook echt niets. Dus hadden wij de goede keus gemaakt.

Even na 17:00 uur lekker even een doucheje pakken en in de lobby koffie drinken en wat op het internet.
Er was afgesproken dat we om 18:30 uur bij het zwembad moeten verzamelen.
We gingen met de hele groep naar een bar vlakbij het strand. Daar was natuurlijk het slot verhaal en de beleving van onze reisbegeleidster. We zetten daarna de locale gids en chauffeur in het zonnetje met een fooitje. De reis begeleidster kreeg ook nog een toespraak en een fooitje dan zijn we lekker gaan eten.

Na het eten richting de lobby en daar iets buiten het gebouw want het was behoorlijk veel herrie gezamenlijk wat gedronken.
Als afsluiting zijn we met een groep naar de disco gegaan en dansten we tot het eind. Waardoor ik weer om 2:00 uur mijn bed in ging.

Zaterdag 21 september

Ondanks ik laat naar bed was gegaan toch om 7:30 uur uit bed.
De tas in orde maken voor de terug reis.

Lekker gaan ontbijten. De bedoeling was om dan de zwembroek aan te trekken en tot 11:00 lekker bij het zwembad te liggen.
Helaas ging dat niet het was bewolkt en het regende soms. dus werd het meer bij de lobby zitten en koffie drinken en internetten.

Dan om 12:00 uur de sleutel inleveren, de tas naar de bus brengen en dan wachten want om 13;00 uur gingen we lunchen.

Dan was het zover het is 14:30 uur de bus in en naar het vliegveld.
Onderweg lekker kijken maar je merkte ook wel dat het einde van de vakantie was. Iedereen was wel een beetje stil.
Even onderweg nog een foto momentje. De laatste groepsfoto en dan weer verder rijden. Onderweg ging het zelfs heel erg had regenen dan heb je helemaal dan maar naar huis.

We waren even om 17:30 uur op het vliegveld daar namen we afscheid van de locale gids en de chauffeur.
Het was toen nog niet bekend welke balie je moet gebruiken dat was pas over driekwartier bekend.
Dus maar even naar de wc en een beetje rondkijken.

De balie ging open. Dus in de rij staan. Opeens gingen we niet verder wat is er aan de hand. De helft van de groep was al door. Dus de reisleidster vroeg wat is er aan de hand. We hadden het nog niet snel door doordat we het ineens zagen. De kofferband werkte niet. Na een halfuurtje werkte hij eindelijk weer.
Daarna even het geld inwisselen, door de douane en dan maar wachten.

De wachtruimte is best saai. Bijna geen winkels dus alleen maar op een bank zitten. We moesten ook langer wachten want we zouden onderveer 50 minuten later vertrekken.

Even om 22:00 uur gingen we dan eindelijk het vliegtuig in. Hopelijk haalt hij een beetje de tijd in. We hebben nog een overstap in Madrid.
De vlucht ging goed. Hij haalde het gewoon in dus waren mooi op tijd in Madrid.

In Madrid moesten we ook weer wachten en omdat we ook honger hadden en in de volgende vlucht zelf moeten betalen namen we maar hier op het vliegveld een broodje.

We konden om 14:45 uur het vliegtuig in maar gingen pas om 15:45 uur de lucht in. De vlucht ging best snel. Dus waren even om 17:50 uur in Amsterdam.

Hier stonden mijn moeder en nichtje op mijn te wachten. Vaders stond bij de auto. Afscheid genomen van reisgenoten en reisbegeleidster. Bij de auto was hij er niet dus bellen waar die was. Hij was even verkeerd gelopen.

Terug naar Hoek van Holland ging goed. Daar nog even wat praten en dan naar huis waar ik zelf om 23:00 uur de deur open van deed.

Wat kan ik zeggen van deze vakantie. Ik heb een hele mooie vakantie gehad. Veel gezien en dingen ondernomen. De groep was echt gezellig.
Echt een vakantie waar ik van genoten hebt.
Heb je een idee om daar naar toe te gaan. Ga dat zeker doen.
Hierbij hoop ik dat jullie het fijn vonden om zo op de hoogte worden gehouden van mijn vakantie.

• 23 September 2019 - 12:27

Marrie Kramer:

Was weer leuk om alles te volgen, en dat je een leuke groep had begreep ik uit de verhalen.
    Kan je weer op terug kijken.

• 23 September 2019 - 15:11

Freddy En Linda:

Hey Raimond, het is weer voorbij, we zijn ervan overtuigd dat je een mooie en fantastische vakantie hebt gehad als we al die verhalen lezen. Nu weer nadenken over de reis van volgend jaar?