Het 3de verslag - Reisverslag uit Bartolomé Masó, Cuba van Raimond Meenen - WaarBenJij.nu Het 3de verslag - Reisverslag uit Bartolomé Masó, Cuba van Raimond Meenen - WaarBenJij.nu

Het 3de verslag

Door: raimond

Blijf op de hoogte en volg Raimond

16 September 2019 | Cuba, Bartolomé Masó

Donderdag 12 september

De wekker ging om 7 uur. We dachten om 7:30 uur ontbijt maar dat was om 8:00 uur.
Dus heb ik nog even buiten gewandeld. 8:00 uur ontbijt dit was helemaal goed.

Vandaag stonden 2 plekken te bezoeken. Hiervoor kon je eigen opgeven. Dit is normaal gewoon een vrije dag.
We kregen te horen dat Hans naar de dokter was want het ging nog steeds niet goed. Deze man is ook al 75 jaar. Onze reisbegeleider had dit liever zelf gehoord van via de locale gids. Dus wachten we het maar even af. Want hij heeft al een paar dag last van diaree.

Eerst gingen we naar San Isidro (oude suikerplantage) even om 9:30 uur waren we hier al.
We kregen uitleg van een gids. Die lag het mooi uit. Sprak goed Engels waardoor het goed verstaanbaar was.
De uitleg en foto’s maken duurde tot 10:45 uur.

Dan weer de bus in door Trinidad rijden om dan even om 11:45 uur op de Mirador in Serra Escambray te zijn. Dit is een uitkijk plek boven de stad. Dat was best mooi want we zagen de stad en gelijk de zee. Hier wat foto’s gemaakt en voor een aantal die koffie wilde drinken kon dit ook reden we even om 12:15 uur terug naar het dorp.

We waren hier ongeveer een kwartier later. Hier iedereen ging gelijk richting zijn Casa. Hun slaapplek bij de locale bewoners.
Even hier zitten en zijn Rik en ik het dorp in gegaan om ergens te gaan lunchen.
We hadden een plekje gevonden waar we ook wifi hadden. Alleen ging dit niet helemaal goed. Vroegen ze of ik even wilde kijken. Dat komt wifi is nog niet zo bekend dus voor veel cubanen zeker ouderen weten niet precies hoe het dan moet. Ging heel makkelijk even route opnieuw opstarten en hadden verbinding.
Na de lunch zijn we verder gaan lopen.

Ik had een idee. Rik ging eerst even mee daarna ging hij terug richting de Casa.
Liep voor de rest wat rond en kwam de dames Wendy en Jessica tegen. Daar ben ik verder mee gaan wandelen. Het is best warm dus even wat drinken is dan ook goed. We hadden toch ook water nodig dus naar het cafe/restaurant waar ik gisteren water haalde toe gelopen. Hier gelijk maar een colaatje genomen.

De dames gingen daarna naar hun case even afspreken voor vanavond want we eten allemaal in onze eigen case want de eigenaar gaat koken voor jou. Mooie tijd afgesproken dan kunnen we het rustig aan doen. Niemand hoef dan te haasten.
Ik ben naar het plein gegaan waar wifi is. Daar even inloggen en even contact zoeken met mijn ouders.

Terug weg naar de Casa had ik even een regenbui op mijn hoofd. Daar lekker zitten. Genieten van de mooie vakantie waar ik mee bezig ben.
Even om 19:00 hadden Magda & Fred, Roel & Ronald en Rik & ik een etentje in Casa. Dit was heerlijk.

Even om 20:30 uur gingen Roel, Ronald, Rik en ik naar het dorp. Even langs de dames die kwamen iets later want ze waren net klaar met eten.
Weer naar de trappen gelopen daar iets buten eerst wat gedronken. Toen de dames er waren zijn we een cafe in gegaan en daar heerlijk gedronken en lol gemaakt. Even na 1:00 uur lagen we in bed.

Vrijdag 13 september
De wekker ging even om 7:30 uur af. 8:00 uur lekke ontbijt genomen. Dan terug op de kamer de tas inpakken en naar de bus gelopen.

We vertrokken om 9:00 uur. Eerst even langs de apotheek voor medicijnen voor Hans. Het ging wel goed met hem maar niet alle medicijnen waren er gisteren daarom dat we dit nu even moesten ophalen.

We waren nog geen kwartier buiten het dorp of gingen op een uitzichtpunt staan om foto’s te maken van de vallei van de suikerriet.
Dan weer verder naar een dorpje waar een toren kon beklimmen om nog even mooie panorama foto’s te maken.
Jessica en ik hadden hier geen zin in zijn gewoon even in het dorp wezen kijken. We hadden hiervoor driekwartier. IK kwam een oude auto tegen. 2 heren waren hier mee bezig. Ze moesten een ring maken dat deze ze maar van karton. Even een beetje praten met die mannen de auto kwam uit 1967.
Daarna de bus weer in om verder te gaan.

Om 12:15 uur kwamen we aan in Santic Spriritus hier mochten we eerst even wandelen daarna hadden we een lunch. Het ging toen ook weer niet met Hans goed dus hielden hem even in de gaten.
Toen we in de bus zaten kregen we te horen dat onze chauffeur ons moest verlaten vanwege privé omstandigheden.

We reden verder en in het volgende dorp Ciergo de Avila zouden we afscheid nemen van onze chauffeur en kwam een andere hem vervangen. Hier kwamen we even om 15:00 uur aan. Even een groepsfoto gemaakt.

Dan weer verder de chauffeur Ronaldo was oké. We kwamen even om 17:30 uur aan bij ons hotel. Dit was een andere hotel wat op de lijst stond. Het hotel waar we zouden slapen waren problemen. Het plaatje Camaguey was oké. Het hotel was niet echt mooi maar we slapen hier ook maar 1 nacht.

Deze avond weer gezamenlijk eten. Hans was er niet bij was weer terug naar het ziekenhuis want het ging toch nog niet goed. We aten in het centrum dat was best leuk midden op een plein en goed eten.

Na het eten aan de bar in het hotel met een groepje nog wat drinken om dan lekker een mooie tijd van 23:30 uur de ogen te sluiten.

Zaterdag 14 september

Wekker nu op 7:30 uur
Even een ontbijt nemen deze was niet zo goed. Dit was het slechtste ontbijt tot nu toe. We reden naar het dorp.
Hier hadden we een fietstocht door fietstaxi’s. Je zat dan met 2 man op zo fiets. Jessica en ik gingen samen. Onze taxichauffeur was best gezellig. Maakte nog al veel geintjes.
We gingen eerst naar een markt daar wat foto’s maken dan weer verder nog een aantal plekken bekeken.
Even om 11:00 uur waren we klaar.

We bestelde dan al vast voor de lunch dan kon dit klaar gemaakt worden.
Wendy, Jessica, Rik en ik gingen even het centrum bekijken we hadden tot 12:00 uur.

Dan weer de bus in om iets verder uit het dorp de lunch te doen. De sandwich was oke. Die een pizza had besteld kwam slechter uit de bodem was zacht.

Dan weer verder rijden de wegen zijn nu slechter dus hard konden we niet rijden. Onderweg even een koffie pauze en kwamen even om 17:30 uur aan in het volgende dorp Sierra Maestra. We hadden nu huisjes.
zo huisje had 2 kamers dus je deelde nu met drie man het huisje. Hindrik, Rik en ik zaten bij elkaar.

Even 19:00 uur hadden we eten hiervoor hadden we al in de bus onze bestelling gedaan.
Het eten was heel goed. Daarna speelde er weer een band voor ons. Nog even gedanst en daarna even om 24:00 uur gaan slapen.

Zondag 15 september

Nu de wekker weer om 7:00 uur gezet.
We gingen even om 8:00 uur met 11 man de bus in voor een wandeling.

We waren eerst met de bus een stuk gereden daarna met taxi’s verder. Omdat het te stijl wordt voor de bus.
Hier verzamelde we ons en kregen een gids mee. We gingen de bergen in dus nu naar boven en naar beneden lopen een tocht van 3,3 km. Het is best warm dus iedereen had 3 liter water bij zich.
De gids lag heel netjes uit. Want we waren op weg naar het voormalige hoofdkwartier van Fidel Castro.
Het was een mooie zware tocht maar kwam vooral omdat je soms over keien en wortels liep.
Het huis stelt niet zo veel voor het is eigenlijk een schuurtje van 6x10 meter.
Bij terug komst bij het begin bint had iedereen toch wel zo 2 liter water op.

We waren even om 14:30 uur terug bij het hotel. Zwembroek aan en lekker gaan zwemmen. Gelijk vroegen andere reisgenoten hoe we het gehad hadden.

We hadden al bij het ontbijt voor het avond eten besteld dus om 19:00 uur aan tafel en je kreeg je eten. Daarbij was de zelfde band als gisteren dus het was weer gezellig.
Na het eten nog naar de bar met Wendy, Jessica en Rik. Later op de avond kwam Antonio onze locale gids er bij en Hendrik.
We hadden het na ons zin maar lagen wel al om 12 uur in bed.

• 18 September 2019 - 12:47

Freddy En Linda:

Hey Raimond, het lijkt ons een heel leuke reis, we genieten van je belevenissen daar in Cuba. Geniet ervan en vele hartelijke groetjes van Freddy en Linda, wijzelf zijn net terug uit Noord-Engeland, www.reisfreaks.be