1ste verslag - Reisverslag uit Viñales, Cuba van Raimond Meenen - WaarBenJij.nu 1ste verslag - Reisverslag uit Viñales, Cuba van Raimond Meenen - WaarBenJij.nu

1ste verslag

Blijf op de hoogte en volg Raimond

08 September 2019 | Cuba, Viñales

Dinsdag 3 september

Deze nacht gewoon in mijn eigenbed nog geslapen.
De tas in de auto gedaan. Dan naar mijn ouders gereden waar vertrouwelijk mijn auto zal staan. Die letten daar op. Mijn buren letten een beetje op het huis.
Even 7 uur in de auto van mijn ouders ingestapt en naar Schiphol gereden.
Onderweg naar Schiphol wat file gehad. Gelukkig gewoon op tijd aangekomen.
Op vliegveld afscheid genomen van mijn ouders en dan naar binnen.
Zelf regelen was het weer. Daarna naar de douane alleen werd het gedeelte dicht gedaan. Wat dicht bij was dus naar een andere locatie. Dan ging allemaal goed en dan bijna weer terug waar ik begon. Dus kan wel zeggen dat ik al een kilometer had gelopen. Onder tussen ging de app aan van de reisgenoten. Hier zit ik als je wil kom je hier heen. Daar ging dan ook de meeste naar toe. Dus waren we al met 9 man. Bij de gate kwamen we de rest al tegen.
Bij het instappen ging het al wat anders. Ze hadden een ander vliegtuig gestuurd dus ik kreeg een andere plek toegewezen. Wel aan het gangpad dus dat was goed. De vlucht naar Madrid ging goed.

Op het vliegveld van Madrid moesten we ongeveer 20 minuten lopen naar de andere gate. Daar kwamen we ook onze reisbegeleidster tegen. Ondertussen ook wat reisgenoten.
Had een plekje lekker achter in het vliegtuig. Een beetje films kijken en we hadden regelmatig turbulentie. Dat kan gebeuren.

We landen even 19:00 uur lokale tijd in Cuba. Het is hier 6 uur vroeger.
Even door de douane en dan te tas pakken.
Nu even met elkaar geld wisselen. Dat kan je tegenwoordig gewoon via de pinautomaat doen. Paspoort in een gleuf doen dan Euro’s in een gleuf doen en dan krijg je het locale geld.
Even wat water halen en dan de bus in richting het hotel.
Dit was een halfuurtje rijden.
Daar kregen we te horen dat 5 heren een kamer genoot hadden aangevraagd. Dus reisbegeleidster zei ook. Die heren slapen bij elkaar 1 persoon eigenkamer in het volgende hotel slaap een andere alleen.
De kamer was goed. We hoeven niet te klagen.
Dus sliepen we snel maar waren wel halve wegen de nacht wakker vanwege het tijd verschil.

Woensdag 4 september

De wekker ging om 7:00 uur af. Aan kleden en dan naar beneden voor het ontbijt. Dus was uitgebreid.
We hadden om 8:30 uur een bijeenkomst wat we deze reis allemaal gaan doen.
Het gesprek ging heel rustig geen gehaast.

Even om 10:00 uur gingen we naar buiten. Een stadswandeling maken door het oude gedeelte van Havana. Onze lokale gids Mario gaf ons uitleg. Lekker rustig lopen want het was behoorlijk warm. Zo hebben we de Catedral de San Cristobal bekeken.
We kregen onder lopen nog 4 grote regenbuien op ons hoofd.
Onder het wandelen nog wat drinken. Daar was ook gelijk een bandje aan het spelen.
We waren even tegen 14:00 uur klaar met wandelen. We konden zelf wat ondernemen.

We waren met een klein groepje aan het lopen richting hotel. Om ergens wat te gaan eten. Hier ook weer een bandje aan het spelen. Dus weer een fooitje geven.
Terug bij het hotel wat gedronken en een kaartje kopen voor internet. Wat je nodig hebt anders geen verbinding met Nederland.

Om 17:00 uur stond onze volgende activiteit klaar. Laten rondtoeren door oude Amerikaanse auto. Dit was echt leuk. Met 5 man in een wagen. Lekker aan het genieten.

We reden door de stad en eindigde bij het Castilla de Morro. Hier hadden we een mooi uitzicht over de stad Havana. Hier gingen we ook in de buurt eten.
Na het eten naar het hotel. Kon wel zeggen de vermoeidheid sloeg wel toe. Dus nog een klein drankje genomen en dan lekker naar de kamer om even 23:00 lekker te gaan slapen.

Donderdag 5 september

De wekker weer om 7 uur af.
Even wat ontbijten en daarna even 9 uur met ze alle de tourtocht met onze eigenbus door de moderne wijk van Cuba.
We kregen uitleg en reden rustig door de wijk.
Onderweg even een koffie pauze gehad.

Om 12:30 uur was het klaar we eindigde bij een restaurantje Mieke en ik hadden zo iets we willen hier niet eten te duur en willen een klein hapje eten. Dus aan reisbegeleider Trudi verteld we willen weten hoe laat we hier weer vertrekken ongeveer over driekwartier. We liepen wat rond Jessica had zo iets kan dat gewoon ja dan kan gewoon. Je hoef niet overal te gaan eten met de hele groep. We liepen wat rond en kwamen een bakker tegen daar lekker een sandwich gehaald en een cola waren nog geen 3 cup kwijt.

Terug bij het hotel met Jessica, Mieke en Rik de stad in gegaan we wilde nog even naar het Capitol om die nog goed te fotograferen. Daarna terug richting hotel. Toch maar even zwemmen op de 6de verdieping van het hotel.

Even met zelfde groepje wezen uiteten. Dat was best gezellig. Lekker goedkoop maar wel lekker.

Even om 20:45 uur met 16 man de bus in en naar de muziek voorstelling Guajirito. Dit was gezellig. We hadden ook voor 3 drankjes betaald je had je drankje nog niet op of de volgende moest je al weer bestellen.

Terug in het hotel de tas weer inpakken want morgen zouden we weer verder vertrekken.

Vrijdag 6 september

Wekker gewoon om 7 uur af laten gaan.
Na het ontbijt naar de kamer de tas pakken en de bus in. We zouden een lange reisdag hebben met wel wat plekken waar we nog wat zouden ondernemen.

De eerst plek die we aan deden was een koffie plantage. Ze maken er niet meer echt koffie. Maar nu meer een plek waar eco wordt toegepast. Wel even de plek gekeken waar de koffie planten stonden en waar de bonen werden gedroogd. Hier moet je natuurlijk even een koffie moment nemen.

Verder reizen en het weer zat mee. Was meer dan 30 graden dus warm en luchtvochtigheid was hoog.
We kwamen op de volgende plek waar we gingen eten. Fred was jarig dus werd nog een keer in het zonnetje gezet. Omdat daar ook een verjaardagsfeestje was leuke combinatie. Er werd wel taart gebracht voor de jarige die daar was maar in eens kreeg ook Fred een taart.

Na het eten verder om activiteiten te kunnen nemen. Je kon naar een waterval. Om daar te zwemmen. orchideeentuin of een wandeling. Ga wel bloementjes bekijken helaas niet zoveel bloemen omdat het jaar er niet echt voorwas. Maar was wel even leuk. Het was warm dus zweet kwam er goed uit.

Dan de bus in om een tocht van 2 uur nog te maken om bij het volgende dorp te komen.
We sliepen bij bewoners thuis in het dorp Vinalez. Nu was mijn kamergenoot Ronald. Communicatie is Spaans en Engels. Telefoons zijn dan best handig om elkaar te begrijpen.

Nadat we onze spullen op de kamer hadden gezet. Even bij andere kijken. We gingen met de hel groep weer uiteten. De bus in naar een mooie plek waar we dan uitzicht hadden over de vallei. Het eten wat we kregen was goed. Een soort buffetvorm en we kregen het eigenlijk niet op. Na het eten naar huisje. We lagen om 22:30 uur in bed Ronald als ik lagen zo onder zeil.

Zaterdag 7 september

De wekker hadden we om 7 uur gezet want we hadden afgesproken dat we even 7:30 uur het ontbijt wilde hebben. Dit was een groot ontbijt waar gewoon 3 man van had kunnen eten. Gelijk kregen we de lunch voor de dag.

Er was afgesproken om 8:30 uur bij de bus te staan om dan naar het stand te gaan. Roel en Hans bleven bij hun huisje omdat ze een beetje ziek waren. Dat kan gebeuren. Jessica was ook al wat beter maar zouden we een zware wandeling maken had ze ook gezegd blijf nog even bij het huisje.
De tocht naar het strand was 2 uur. Omdat het zo lang duurt heeft te maken door de slechte wegen want we moesten soms van links naar recht de weg over stekken.

We kwamen bij het strand Cayo Paraiso. Hier konden we kiezen wat we wilde doen. Heel de dag op het stand liggen of een activiteit ondernemen.
Dat laatste was een beter idee. We gingen met 8 man snorkelen en zeestekken bekijken.
Het snorkelen was 1,5 uur was echt heel mooi. We kregen uitleg dus in een groep met gids het water in. Daarna verder varen op zeesterren te bekijken. Sterke nog we hebben ze zelfs van de grond gepakt en op de foto mee gestaan.
dan weer terug naar het stand waar de andere waren. Even een bedje regelen en dan lekker genieten van de zon. Je bent er toch dus ook weer een paar keer zwemmen in de zee. Even 17:30 uur weer terug in Vinales.

We hadden afgesproken met een kleine groep om 19:15 uur om naar het dorp te lopen om ergens te gaan eten.

• 09 September 2019 - 09:22

Rien:

Dat ziet er allemaal goed en gezellig uit nog veel plezier

• 09 September 2019 - 12:04

Nelly :

Weer een prachtig verhaal, lekker genieten!!