Het tweede verslag - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Raimond Meenen - WaarBenJij.nu Het tweede verslag - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Raimond Meenen - WaarBenJij.nu

Het tweede verslag

Door: Raimond

Blijf op de hoogte en volg Raimond

03 Oktober 2015 | Indonesië, Jogjakarta

Dinsdag 29 september

De wekker ging om 6:00 uur af. Even ontbijten dan terug naar de kamer tandenpoetsen en laatste dingentjes in de tas doen om dan naar beneden te gaan.
We vertrokken om 7:00 uur van Semerang. We zouden vandaag een lange dag voor de boeg krijgen.
Even na 8:30 uur een plaspauze en foto moment en dan weer verder. We zagen de lente uitjes op het land alleen geen foto moment.
Tussen 9:45 – 10:15 koffie/ thee pauze daarna weer verder.
Hoe het allemaal ging lopen wisten we ook niet de reisleidster deed deze reis voor het eerst en de chauffeur reed voor het eerst voor Djoser. Dus maar afwachten.
Daarom dat we ook bij een ander restaurant gingen eten. Tussen 13:15 – 13:45 uur. Gewoon mie of rijst en zelf er wat bij doen. Van allerlei soorten vlees en groentes.
Dan weer verder rijden in eens waren we in de stad Semerang waar ons hotel stond. We zouden laat aan komen deze dag maar het was al 15:00 uur.
Het was overgeboekt dus wij sliepen even op een andere kamer morgen zouden we dan verhuizen naar onze goede kamer. Dus even zwemmen. Daar keken we met ze alle naar uit.
We hadden afgesproken om 18:30 uur om dan met de groep uit eten te gaan. We liepen naar een groot plein waar verschillende tentjes waren. Het eerste tentje wat we aan deden zag er wel goed uit maar was helemaal overdekt en het was al zo warm. Dus met vierpersonen maar door gelopen naar een andere tent die gevonden en heerlijk gegeten.
Dan wilde we wel wat drinken maar een café zoeken was best moeilijk we vonden er 1 waar ook een bandje aan het spelen was. Daar heerlijk gedronken. Later kwamen de andere er ook bij die hadden we onderweg het wandelen tegen gekomen die wilde naar de Chinese wijk toe. Wij hadden het al opgegeven we kunnen het niet vinden later bleek ook hun het niet te vinden.
Even om 22:30 uur op kamer een douch pakken en dan lekker gaan slapen.

Woensdag 30 september

De wekker ging om 7:30 uur af. Even ontbijten en dan bij de receptie vragen of de andere kamer al in orde was. Die was klaar. Dus naar boven tandenpoetsen en tas inpakken deze naar de andere kamer brengen.
Dan weer naar beneden. We hadden afgesproken 8:30 uur om met de hele groep met becaks een stadsrondleiding door Semerang te doen. We zaten eerst met ze tweeën in becak maar dat ging niet, dus ieder 1 voor zich zelf lekker genieten van de omgeving. We gingen eerst naar de ‘Gereja Bleduk kerk’ deze heeft een koperen koepeldak. Verder naar het trainstation ‘Tawan’ hier staan om heen nog koloniale Nederlandse architectuur. Dan weer verder naar ‘Tay Kak Sie’ een Chinese tempel heel erg mooi. Dan naar het Café ‘Toko Oen’ Nederlandse glorie. Waar we ook een thee namen. Hier naar de mark. Lekker een beetje rondkijken was heel leuk. Daarna ging het een beetje fout allemaal. We gingen weg en reden naar het hotel. Daar aan gekomen hadden we eerst ruzie over de fooi die we moesten geven. Reisleidster moet dit nog leren een vast bedrag geven en dan krijg je geen gezeur. Zelf de oude verslagen bij gehaald. Ze zouden ongeveer nu moeten krijgen 30 Rubiah. Alleen was er weer een persoon die 100 Rubiah gaf en dan krijg je behoorlijk schreven gezichten. Nu blijk was om me heen aan het kijken geen Patricia te zien. Waar is die nou. Wist bij de markt dat ze nog in de becak moest stappen. Andere gingen zich ook af vragen we missen gewoon wat mensen. Dus maar even wachten. Na een uur wilde ik wel een stuk terug lopen. Een becak fietser was ook blijven staan want hij vond het ook wel vreemd dat ik bleef staan en dat de andere nog niet terug waren. Dus een stuk terug gereden en bij het gemeentehuis kwamen ze weer tegen. Die groep vond het wel leuk dat ik terug kwam en ook aangaf aan de reisleidster betere afspraken maken met de becak waar ze. Jij bent verantwoording over deze excursie dat vond ze wel een goede. Hopelijk pak ze dit op want voorhaar is het ook de eerste keer dat ze hier is.
Terug bij het hotel even naar de kamer en gelijk weer naar beneden. Om met ze drieën nog even wat te eten en dan naar het ‘Lawang Sewu’ hier zat de directie van de Nederlandse spoorwegen. Eten was even moeilijk dus bij de KFC maar een hamburger want er was daarnaar toe geen restaurant te vinden. Op de terug weg bij de KFC een cola ook was op de terug weg geen café te vinden.
We waren even 17:00 uur bij het hotel zwembroek aan en even lekker zwemmen.
Er was afgesproken om 18:30 weer uiteten te gaan. Dat was oké. Ze wilde wel naar het restaurant waar wij gisteren hadden gegeten. Dus daar naar toe. We waren weer een hoop geld voor kwijt eten en drinken € 4,21. Andere gingen het anders doen we vragen de rekening en gaan dan geld op tafel leggen en ze kwamen er maar niet uit. Doe nou zo als wij hebben gedaan gaat makkelijk en de eigenaar vind dat helemaal niet erg. Het kwartje is nog steeds niet gevallen. Na hangen en wurgen zijn ze er toch allemaal uitgekomen.
Dan maar even bij de Starbucks een koffie en thee drinken dan ben je gelijk weer wakker wat een prijs verschil het is nu waren we € 3,17 kwijt.
Terug naar het hotel waar we om 21:30 uur op de kamer waren douchen en even schijven.

Donderdag 1 oktober

De wekker maakte ons om 6:30 uur wakker. We sliepen op de zevende verdieping dus met de lift naar beneden om daar te ontbijten. Dan weer terug naar de kamer. Tandentoetsen en alles weer meenemen naar beneden. Want we gaan weer verder reizen.
Dus we vertrokken om 7:30 uur. Zo als was afgesproken. Lekker de bergen in was een mooi gezicht.
Het eerste wat we aandeden was een veemarkt in Ambarawa. Mooi gezicht om tussen al die geiten, kalven en stieren te lopen. Wel even uitkijken waar je precies liep. Er was ook een stuk waar ze allemaal eenden, kippen en vogels hadden. We waren hier van 10:00 – 10:45 uur.
Verder rijden om de rijstvelden te fotograferen. Leuk omdat weer te doen.
Dan weer verder ik had het gewoon naar mij zin om tussen de bergen te rijden maar langzaam ging het landschap veranderen hier was het gebied voor tabak dus wat foto’s maken. Omdat we in de bergen reden mochten we ook niet te lang daar stil staan. Dus 12:45 uit de bus foto en dan weer in de bus maar het werd toch 12:55 uur.
Een stuk verder rijden het werd toen 13:45 uur toen we stopte voor een lunch. Nu ook weer bij een lokaal restaurant. We waren kwijt met ze tweeën en drinken 50000 Rubia om gerekend € 3,17.
Na driekwartier weer verder rijden en het schoot best op want 16:00 uur stonden we voor het hotel in Wonosobo. Even naar de kamer en dan met ze tweeën even het dorpje in gewoon even kijken.
We hadden weer afgesproken om met elkaar te gaan eten. Dus 18:30 uur bij de receptie nu maar met 12 man uiteten. Een restaurant zo wat om de hoek van het hotel. Lekker gegeten.
Terug in het hotel even met een aantal reisgenoten gesproken om 21:30 uur op de kamer te zijn. Daar even een douch pakken en wat schrijven en dan lekker naar bed gegaan. Zonder de airco aan te zetten want die is niet aanwezig in dit hotel. Dat heeft allemaal te maken omdat je hoog in de bergen zit.

Vrijdag 2 oktober

Vandaag weer vroeg op 6:00 uur. Even ontbijten dan tandenpoetsen stonden we om 7:00 uur klaar voor vertrek.
Nu met twee busjes want de grote bus kan dit niet aan we gaan over kleine wegen naar een hoogte van 2090 meter. Eerst een stop op 1150 m. voor een mooi panoramafoto dan weer in de bus weer verder omhoog. In dit gebied telden ze veel aardappelen, dat is voor hun groenten.
De volgende plek waar we stopte was: “Woonplaats der goden” 400 tempels voor de 7e eeuw en de Candi Bima (Hindu tempel). We hadden ook een gids deze dag die Nederlands sprak. Wat foto’s gemaakt en gelukkig scheen het zonnetje.
De bus in en verder “Kawa Sikidang”(zwavelbronnen en kratermeer). Mooi hoor alleen stonk het hier naar rotte eieren. Leuke en mooie foto’s hier gemaakt.
Dan weer verder nu de beentjes een beetje gebruiken we moesten de bergop om het volgende fotograferen: “Tegala Warna”(meer der kleuren). Dat was zeker de moeite waard. We waren niks voor niets naar boven gelopen. Daarna via een tocht over de akkers naar beneden.
We gingen weer richting dorp even onderweg een lokale markt bezoeken en dan weer verder naar het hotel. Hier kwamen we om 12:30 uur aan. We waren voor deze dag 200.000 Rupiah om gerekend € 12,68.
We namen deze keer een lunch in het hotel dat kosten € 8,42. Normaal zijn we goedkoper uit. Maar het zal zeker nu ook wel wat duurder gaan worden met eten.
Dan de zwembroek aan en lekker gaan zwemmen en voor de rest uitrusten.
Even om 19:30 uur zijn we gaan dineren maar omdat we toch een beetje moe waren gewoon in het hotel. Nu waren we zelfs goedkoper uit € 8,03.
Dan daarna ook weer lekker uitrusten wat gewerkt aan het verslag en lekker op tijd naar bed gegaan.
Het licht ging om 22:30 uur uit want de wekker gaat weer om 6:00 uur.

Zaterdag 3 oktober

De wekker weer om 6:00 uur af. Even ontbijten dan terug naar de kamer om de laatste dingentjes in de tas te doen. Want 7:00 uur vertrokken we weer verder.
We reden lekker in de bergen met veel groen dat was helemaal fijn.
Het schoot lekker op om 9:00 uur waren we bij de Borobudur. Hier kon je kiezen voor een gids wij namen deze niet wilde gewoon lekker zelf fijn wandelen. Als je voor foto’s kon maken heb je niks aan een gids. Wel was het zo deze gids praten toevallig Nederlands. Even om 12:00 uur waren we klaar. Dan met de hele groep naar buiten en we zouden dan ergens gaan eten. Dit was net buiten het terrein van de Borobudur. Lekker makkelijk maar wel lekker. We deden het iets rustiger aan want het was zo warm deze dag. Dus we vertrokken pas om 13:30 uur naar de Brambanan.
We waren hier niet zo. Even een stop bij de Mendut “Buddhilst Monatery” hier mooie foto’s gemaakt want de vorige keer was ik hier niet geweest. Hier waren we van 13:45 – 14:45 uur.
Dan weer verder en het was hier behoorlijk druk dus het ging niet zo snel dus geduld hebben. We waren even om 16:00 uur bij de Brambanan. We kregen een gids mee en we wilde graag een groepsfoto maken. Hij wilde gewoon zijn rondje lopen dus samen met een andere reisgenoot waren wij al weg. Lekker foto’s maken. Dadelijk word het donker en dan kan het niet meer. Gelukkig na 17:00 uur wilde hij toch een groepsfoto maken. Deze is gelukkig goed gelukt. Even de zonsondergang bekeken en om 18:00 uur zaten we weer in de bus om dan naar het hotel te gaan.
Dit hotel ligt in de stads Yogyakarta. Alleen was het spits uur dus het duurde even. We waren er dan ook om 19:15 uur er. We kregen al snel de sleutel en sliepen op de vierde verdieping. Het was een mooi hotel alleen in de drukke winkelstraat dat was nou niet zo fijn. Want onze kamer zat precies aan de straat kant.
Even 20:00 uur zouden we met de hele groep uit eten gaan. Die zaten allemaal bij het zwembad aan de drank. Dus samen met een andere reisgenoot hebben we besloten om dan vast te gaan. Eerst even langs een pinautomaat want we hebben van de week zoveel geld uit gegeven aan excursies dat het geld een klein beetje op was. Denk hier bij de dag als vandaag kost 475000 Rupiah omgerekend € 30,00. Morgen avond gaan we uit eten dan moet je nu al betalen kost zo 300000 Rupiah omgerekend € 19,02. Na het pinnen liepen we eerst de verkeerde kant op. Terug en dan de andere kant van het hotel daar kwamen we een mooi restaurant tegen en daar was het eten ook goed.
Even 22:00 uur terug in het hotel even douchen, skype en verslag maken en dan om 23:45 uur het licht lekker uitgedaan.