4de verslag - Reisverslag uit Spijkenisse, Nederland van Raimond Meenen - WaarBenJij.nu 4de verslag - Reisverslag uit Spijkenisse, Nederland van Raimond Meenen - WaarBenJij.nu

4de verslag

Door: Raimond

Blijf op de hoogte en volg Raimond

27 September 2014 | Nederland, Spijkenisse

Zondag 21 september

We wekker maakte ons om 7 uur wakker. Ons aankleden en naar het restaurant om te gaan ontbijten. Helaas was er nog geen brood wel was er thee. Na een tijdje was het brood er ook. Terug naar de kamer tanden poetsen en dat in de tas doen en naar de bus.

We reden mooi op tijd weg precies om 8 uur. Het zal vandaag een lange dag worden in de bus. Ons einddoel is vandaag Marrakesh. Onder weg ging het weer regenen alleen ging het steeds harde. Opeens regende het zelf binnen in de bus zeker achterin waar wij zaten. Het eerste stuk was het zelfde als 2 dagen geleden. Daarna zal het iets interessanter worden omdat wij hier nog niet geweest waren. Even een koffie plaspauze bij de zelfde tent als 2 dagen geleden. Nu even niet de kamelen een flesje water geven het regende nog steeds. Mijn buik ging ook een beetje raar doen dus toch maar even voor de zekerheid naar de wc. We reden verder richting Kasbah Ait Ben Haddou we kwamen een paar filmstudio’s tegen en reden die snel voor mij. We deden wel onderweg als het interessant was een foto stop. Even tegen 12:00 uur waren we bij de Kasbah Ait Ben Haddou waar ook een Kasbahdorp is gemaakt tegen een berg wat veel bij films wordt gebruikt. We deden hier een lunch.

Na de lunch ging het nog steeds niet goed met mijn buik dus maar even een pilletje innemen en maar voor in de bus maar gaan zitten. We waren net weg of de weg was afgezet door de politie. De weg naar Marrakesh was afgezet over de Atlasgebergte. Onze reisleider en chauffeur gingen in overleg. We gaan een andere weg doen dan zal er nog 2 uur extra bij komen. Toen Sjoerd dit zei kreeg de chauffeur een telefoontje van de politie dat die de gewone weg kon volgen. We hebben nog voor dat we de berg op ging nog even op omhoud gekregen maar gelukkig wel de berg over. Een foto stop op 2100 m. Daarna weer verder naar beneden nog wat foto stops gedaan. Langzaam ging het minder regenen en werd het droog. We waren wel bij want we zagen rivieren die 2 dagen geleden nog droog stonden nu over stroomde.

We kwamen even om 19:45 uur aan bij het hotel in Marakesh we kregen de sleutel van de kamer. We hadden een mooie kamer. Dit hotel is het zelfde als onze eerste hotel in Casablanca. Mijn buik ging het ook weer goed mee had geen last meer. Even met ze tweeën wat eten. Gewoon een broodje. Daarna lekker naar het hotel het bed opzoeken het licht ging om 22:30 uur uit.

Maandag 29 september

De wekker ging niet af. We hadden zo iets we zien wel hoe laat we wakker worden. Het was nog vroeg 8 uur. We hadden ook aan ons zelf aangegeven we zouden het vandaag rustig aan doen. Eerst ontbijten we hadden het gisteren niet goed gehoord waar het was. Dus wij naar beneden was het op de 6de verdieping van ons hotel op het buitenterras. Daar heerlijk gegeten en een beetje na gedacht wat we precies gingen doen. We gaan met ze tweeën op pad.

Dus even na 9:30 uur gingen we aan de wandel. His te doen vanaf het hotel naar het plein “Place Jamaa el Fna”. Dus wij op stap al snel had ik door het gaat niet goed dat klopte ook we hadden een afslag gemist. Daarna verder lopen bij na bij het plein kregen we nog wat reisgenoten er bij liepen we ineens met 7 personen. Dit was best gezellig.

We waren even voor 11:00 uur op het “Place Jamaa el Fna” plein. Hier even over heen gelopen we kwamen hier de rest van de groep tegen maar bleven lekker met ons eigen groepje wandelen. Na dat we het plein hadden gehad zijn we op één van de dakterrassen wat gaan drinken. Dan heb je een mooi overzicht over het plein.

Na het drankje zijn we gaan wandelen. Sjoerd had een wandeling uitgestippeld wat misschien leuk is voor iedereen. We hadden zo iets waar om niet. Deze wandeling is ook door de Medina. Eerst naar de “El Bahia Palace” daarna naar de “Tombeaux Saadiens”. We liepen richting het centrale plein en hadden al wat honger. Het is al tegen 14:00 uur. Dus een restaurant opgezocht en daar op een terras lekker gegeten.

Daarna over het plein naar een andere bezienswaardigheid alleen hebben we dit niet gevonden dus gewoon een beetje rondgekeken in de medina. Doordat we zo aan het wandelen was ging de tijd ook wel snel dus kregen we ook wel weer een beetje dorst. Dus op een dakterras wat gedronken. Het was al tegen 17:00 uur toen wij met ze tweeën zelf even naar het plein wilde gaan.

Het was nu een beetje tijd dat er etenskraampjes op het plein gezet werden. Dat was ook zo en het was een mooi gezicht. Dus een beetje gewandeld en dan toch maar bij een tentje gaan eten. De andere kwamen later bij ons ook zitten. Het was leuk en gezellig en leuke foto’s gemaakt. We waren nu eens op 19:30 uur al klaar met eten naar maal gaan we naar een restaurant.

We hebben nog even over het plein gelopen om foto’s te maken. De andere namen de taxi naar het hotel. Wij gingen lopend terug. We deden een halfuurtje er over. We kwamen de andere vlak bij het hotel tegen om nog even op een terras wat te drinken lekker gedaan.

Het was tegen 22:00 uur dat we ons hotel binnen kwamen even wezen Skype met mijn ouders en dan weer naar de kamer om dan het bed op te zoeken want we waren moe.

Dinsdag 23 september

De wekker ging om 8 uur af. Even een ontbijt pakken daarna terug naar de kamer de tas inpakken. Deze zetten we beneden neer. We zouden pas om 14:00 uur vertrekken. Alleen hadden we de kamer tot 12:00 uur. Dat we niet wisten of we op tijd terug waren deden we dit maar even.

We gingen naar de “Jardin Majorele” tuin. Dit was vanaf het hotel ongeveer 1 km lopen. Even navraag gedaan welke kant we precies op moesten. De hoek om en dan alleen rechtdoor lopen. Zo gezegd zo gedaan.

Daar waren we even om 10:00 uur daar wat rond gelopen en foto’s gemaakt. We kwamen hier al onze reisgenoten ook tegen. Want iedereen wilde dit wel even zien. Na een uurtje zijn we weer richting hotel gelopen.

In de buurt van het hotel even wat gedronken in een café. Daarna naar een restaurant om een lekker broodje te eten. Dit allemaal maar 100 meter van het hotel. We waren dan ook op tijd terug bij het hotel. Om even FB bij te werken.

Om 14:00 uur al de tassen in de bus en we gingen naar de volgende plaats Essauira. Dit zal een makkelijk tocht zijn een rechte weg daar naar toe. Onderweg nog even een foto stop en een koffie plaspauze. We kwamen ook in het gebied van de Argania bomen hier wat foto’s van gemaakt. Later bij een winkel kregen we uitleg hoe ze die olie uit de noten kregen. We reden daarna weer verder.

Even voor Essauira maken we nog een foto stop. Dan naar de Medina waar we dan onze tassen in karren gingen omdat de Medina auto vrij is kan de bus niet bij het hotel komen. Het was ongeveer 500 meter naar het hotel. Echt nu ook weer een leuk hotel midden in de Medina. We zaten helemaal op de derde verdieping.

We zijn even om 19:30 uur met 17 man en de chauffeur uiteten gegaan. De chauffeur wist wel een leuke tent waar we heerlijk hebben gegeten. Dan weer terug naar het hotel even een doucheje pakken en even om 23:00 uur gaan slapen.

Woensdag 24 september

De wekker hoefde we niet te zetten we konden uitslapen. Nee, hoor de moskee ging om 5 uur af en het leek wel of de spieker bij ons in de slaapkamer stond dus zaten we recht op in bed. Daarna konden we weer verder slapen. Bij het ontbijt had iedereen het over.

We zijn vandaag lekke met ze tweeën op pad gegaan. Eerst naar de haven naar de vis afslag, dat was een leuk gezicht. Patricia vond het een beetje stinken snap ik niks van. Na ongeveer 1,5 uur daar gelopen te hebben zijn we het dorp in gegaan.

Het dorp is niet groot en Sjoerd had verteld het is allemaal makkelijk te vinden wat je moet zoeken. Eerst even wat drinken dan weer verder gaan lopen. We hebben over de stadsmuren gelopen hier staan kanonnen die van Nederlands zijn. Dan weer verder lopen en het bleek in eens dat we aan het eind van het dorp waren gekomen. Als je door al die kleine straatjes loopt weet je soms niet meer waar je precies bent in de Midina.

Terug bij het hotel even een plaspauze daarna een restaurant opgezocht voor wat eten. Er zijn er genoeg dus moeilijk was het niet. Daarna nog even verder wandelen via de haven naar het stand. Daar even gezeten en terug naar het hotel. Het was behoorlijk warm dus de beetjes gaan wel voelen. Hier lekker in de schaduw gezeten met een drankje. Andere reisgenoten kwamen ook langs dus daar even met gebabbeld.

Even tegen 17:30 uur vast een restaurant zoeken voor dadelijk waar we gaan eten. We zagen wat daar gaan we dan naar toe. Even naar de stadsmuren om daar te zitten en de zonsondergang te bekijken. Deze was heel erg mooi want er was geen wolkje te bekennen.

We zijn dan naar het restaurant gegaan om daar lekker te gaan eten. Dit was heerlijk en goedkoper waar we gisteren hadden gegeten. We zijn even na 22:00 uur richting hotel gegaan een douch gepakt om dan lekker naar bed te gaan.

Donderdag 25 september

Nu ook weer werden gewekt door de moskee. Daarna weer verder slapen. Even om 8 uur er uit. Langzaam aan gedaan even een ontbijtje gepakt en gaan nadenken wat gaan we vandaag doen.

Dus even na 9:30 uur liepen we richting de haven om bij de visafslag nog wat foto’s te maken. Daarna zijn we naar het strand gelopen en hebben bij een café een drankje genomen. Daarna weer verder lopen en op een muurtje naar de zee gekeken. Na een uurtje of twee daar te zitten zijn we terug gegaan naar het hotel. Hier even naar de wc want die zijn daar schoon en is er wc papier aanwezig.

Het was een beetje etenstijd dus kijken waar we nu weer gingen eten. Al snel één gevonden. Een lekker broodje met kip genomen. Hier gewoon een beetje rustig aan gedaan. Dan weer een stukje lopen en toch maar naar het hotel gegaan. Om op het dakterras dan lekker in de zon te gaan zitten. Lekker rustig en ook nog een kleurtje opgevangen.

Eind van de dag weer naar de stadsmuur gegaan om dan weer foto’s te maken van de zonsondergang. Nu nog iets mooier omdat er wolken waren. Dan krijg je een betere rode gloeit te zien. We zijn dan weer naar het zelfde restaurant gegaan waar we gisteravond ook hadden gegeten. We hadden het net op kwam een gedeelte van onze reisgenoten hier ook eten. Even nog een babbeltje gemaakt daarna terug naar het hotel gegaan. Om de tas in orde te maken voor onze terugreis want die staat morgen weer voor de deur.

Vrijdag 26 september

We stonden om 8:30 uur op. Even een rustig ontbijt nemen want het zal vandaag een lange dag worden. Omdat we weer terug gaan naar Nederland. Na het ontbijt de spullen in de tas gedaan die je nodig hebt voor in het vliegtuig. Dan maar beneden met de tassen dan staan die daar maar vast.

Wat gaan we nu nog doen voor 13:30 uur in het hotel moeten melden om via “El-Jadine naar Casablanca vliegveld te gaan. Laten we nog een stukje lopen onze reisgenoten Sterrin wilde dan wel met ons om 12:00 uur een restaurant uitzoeken om daar dan te lunchen. Dus even na 12:00 uur melden we ons in het hotel en liepen naar een restaurant waar we al twee keer hadden gegeten. We wisten dat het goed was. Dus veel zal er dan niet mis gaan. We zaten net of 5 andere reisgenoten gingen ook hier eten.

Na het eten melden we om 13:30 uur bij het hotel. De tassen in karren en naar de bus. Zo als ik had gemeld de bus mag niet de Medina in rijden. Het zal een makkelijk weg zijn naar Casablanca dus zorgen hoeven we niet te maken. Even onderweg tussen 16:00 – 16:20 uur even een koffie plaspauze daarna weer verder rijden.

We kwamen om 17:00 uur aan in het plaatsje “El-Jadine. In dit dorpje gingen we nog even een wandeling maken over de stadsmuren en avondeten. Het is vanaf hier nog 2 uur rijden naar het vliegveld. Even een Pizza eten het Marokkaans eten is wel lekker maar een afwisseling is ook goed.

Om 21:00 uur zijn we de bus ingestapt om naar Casablanca vliegveld te gaan. De buschauffeur wilde gewoon 2 uur hier voor uittrekken want je weet nooit wat er kan gebeuren onderweg. Dat klopte ook want 2 ongelukken tegen gekomen waar de auto’s op zij-lagen. Dat komt ook ze rijden soms als gekken en de wegen zijn niet verlicht dan krijg je dit. Hierdoor zeiden een hoop reisgenoten lantaren palen langs de rijkswegen gewoon aanlaten. Dan zie je tenminste wat er allemaal voor je gebeurt.

Net voor dat we het vliegveld bereiken bedankten we de chauffeur, bus boy en onze reisbegeleider. Die gaven ons nog een compliment dat we zo geweldige groep waren. Het was precies 23:00 uur dat we het vliegveld bereiken. De chauffeur, bus boy en de reisbegeleider een hand geven en naar binnen.

We liepen even met ze alle verkeerd maar al snel herstelde we ons. Gelijk even weer de lange broek aan getrokken. Die het nog niet had gedaan uit visum invullen want die moeten we gebruiken om het land te verlaten. Alleen zijn dit de zelfde formulieren al je het land inkomt. Zie later waarom. Het inchecken ging best vlot want we hadden allemaal al laten zorgen via Sjoerd dat die onze stoelen vast reserveerde. Dan moeten we niet zo lang daar te wachten en weten we ook zeker dat we goede plekken hebben.

Dus naar de douane het leek net of we in een pretpark waren. Allemaal slingerend door een hal om bij de balie te komen. Daar gebeurde het we moeten aan geven in welk hotel we slapen. “Hallo zeg” lees eens het formulier goed staat in welk hotel gaat u de eerste nacht slapen in Marokko. We verlaten het land. Dus iedereen woest dat dit moest gebeuren. Een aantal zo als ik vulde gewoon Casablanca in verder rest niet. Patricia gingen we weer moeilijk doen. Dus even assisteren. Welk hotel is het, adres en welke stad. Dus die was niet zo blij. Daarna door de controle werd ze er weer uitgehaald. Het stempeltje van haar ticket klopt volgens hun niet. Denk zelf je liep net al rood aan doen we het hier nog een keer. Zei tegen haar laat ze maar ouwe hoeren Ze hebben zelf moeite om Engels te lezen op het formulier en zitten nu een beetje raar te doen. Later gaf een andere aan wilde ook het hotel weten. Zei doen hotel “Morocco House” hier hadden we ook geslapen in Casablanca. Ze wilde weten welke stad hij was het ook een beetje zat zei hij zo maar een stad en mocht daarna gewoon door lopen.

Zaterdag 27 september

We zitten nog steeds op het vliegveld van Casablanca want we hadden de vlucht van 2:35 uur. Dus een beetje hangen daar bij een koffie-eethoek. Patricia was doordat hele gezeur een beetje zat dus ging al ergens in de buurt van de gate waar het stiller was zitten. Later zouden we haar weer ophalen. Na heel veel op de klok te kijken was het dan eindelijk zo ver.

Dus Patricia ophalen en naar de gate. Daar even in de rij staan en konden het vliegtuig in. We zaten vrij ver achter aan want dat hadden we aangevraagd. We stegen op en kregen al een soort ontbijt broodjes, cake, chocolareep, appel en water. Daarna konden we gaan slapen. Alleen dat ging niet helemaal lekker. Gelukkig alle twee toch iets geslapen kwamen we om 7:00 uur aan in Frankfurt.

We moesten vanuit het vliegtuig de bus in naar te terminal daar weer melden bij de douane en spullen scannen. Weer de zelfde ondergrondse tunnel gepakt even snel naar de wc en dan naar de gate. Daar weer de bus en wat verbaasde ons we stapten in het zelfde vliegtuig waar we net uit Marokko waren gekomen. Deze vlucht was om 8:00 en om 9:10 uur landen we op Schiphol. Hier de tassen pakken en daar stonden mijn ouders ons op te wachten.

We kunnen zeggen het was een fantastische reis door Marokko. Veel bezocht. Een leuke groep. Nu onze foto’s uitzoeken dit zijn bij elkaar 6000 foto’s dus dat wordt nog een hoop uitzoek werk. Wie weet tot een volgende keer bij één van onze reizen.

• 27 September 2014 - 19:53

Freddy En Linda:

Hey Raimond,
    Ken je ons nog? Vietnam-Cambodja 2009.
    We hebben jouw reisverslag uit Marokko met volle interesse gevolgd. Het zal wel een fantastische reis geweest zijn.
    Om medische redenen mogen we geen verre vluchten maken dus na een jaar thuis blijven gaan we nu naar Andalusië in Spanje. Een andere manier van reizen dan we gewoon zijn, vroeger in groepsverband, nu een rondreis met zijn tweetjes met een huurauto. Mooie hotels en vrij relaxed.
    Nog veel plezier met het bekijken en uitzoeken van je foto's.
    Vele groetjes nog van ons
    Freddy en Linda
    www.reisfreaks.be

• 30 September 2014 - 08:38

Mama:

Leuk he dat je door andere mensen word gevolgd mag je best trots op zijn xxx