2de verslag - Reisverslag uit Sepilok, Maleisië van Raimond Meenen - WaarBenJij.nu 2de verslag - Reisverslag uit Sepilok, Maleisië van Raimond Meenen - WaarBenJij.nu

2de verslag

Door: Raimond

Blijf op de hoogte en volg Raimond

26 September 2013 | Maleisië, Sepilok

Donderdag 19 september
Het was een korte nacht want de wekker ging om 5:15 uur af. Patricia wilde nog even douchen daarom dat de wekker zo vroeg af ging. We konden om 6:00 uur ontbijten gewoon in het restaurant dus geen ontbijtdoos wat we eerst zouden krijgen. Dan even terug naar de kamer om de tassen te halen. Even om 7:00 uur zaten we in de busjes op weg naar het vliegveld. Het ging lekker snel dus om 7:45 uur waren we er al. Het was het zelfde vliegveld waar we geland waren. We moesten zelf intecken had onze reisbegeleider gezegd. Ze ging eerst daarna lukte het niet meer bij ons navraag gedaan. We konden bij de balie als groep intecken. Dat gedaan alleen was deze balie aan de andere kant van het gebouw waar we ook al vandaan kwamen. Het intecken ging goed. Dan even zelf door de controle en waren even vrij om even wat voor ons zelf wat te doen. We hadden het vliegtuig om 10:05 uur kregen nog even eten aan boord. We landen om 12:00 uur. Weer even een stempel in onze paspoort halen dan de tassen pakken en naar buiten lopen. Hier stond onze lokale gids ons op te wachten. De bus in en naar Kuching het liep vlot waardoor we 13:00 uur bij het hotel waren. We kregen eerst even uitleg over de stad en wat we de volgende dagen allemaal gaan doen. Even naar de kamer de tas neer zetten, dan naar buiten. Wel even de korte broek aangedaan want het is hier boven de 30 graden. We wilden naar de rivier maar we liepen weer eens verkeerd. Wel onderweg toen nog wat gedronken maar zijn het toch maar gaan vragen. We moesten die kant op helemaal naar de andere kant. Even in een supermarkt een broodje halen en voor de rest wat rond kijken een bootje gepakt naar de overkant. Daar hebben we het Fort Margherita bekeken allen was deze niet toegankelijk omdat deze wordt gerestaureerd. Dan zijn we weer even naar het hotel gegaan om even lekker uit te rusten. We werden door de warmte gewoon moe. Na het uitrusten het was toen al weer 18:30 uur zijn we terug gegaan naar de rivier om te kijken waar kunnen we gaan eten. We zagen wel een aantal tentjes maar konden toen nog niet kiezen ineens zag ik wat reisgenoten in een restaurant zitten. Hier is het lekker. We hebben het ook gedaan was ook goed alleen waren hier de prijzen iets duurder dan we gewend waren. Het is nog niet schrikken hoor maar je vind het leuk als je goedkoop en lekker kan eten. Na het eten even nog wat foto’s gemaakt en terug gelopen naar het hotel. Hier even een douch gepakt en verder met het verslag om dan even om 22:00 uur het licht uit te doen.

Vrijdag 20 september
De wekker ging vandaag om 6:30 uur af. Helaas hadden we niet de hele nacht door kunnen slapen want tegen een uur of 12 werden we wakker gebeld op Patricia de mobiel later kregen we een berichtje waar in stond dat Mickey de poes de uitslag goed was. Dus konden we met een goed gevoel gaan slapen. De tumor was dus helemaal weggehaald. Even 7:00 uur gaan ontbijten en tegen 8:00 uur zaten we al weer in de bus. Onze eerste stop was de Semonggoh Drang Utan Sanctuary wel gezegd we gaan orang-oetangs bekijken. We wisten dat er hier een hoop mensen op af kwamen maar zo veel dat was te gek. Het is niet leuk om dit te zien. Er staan gewoon 60 personen te kijken naar de apen en houden totaal niet aan de afspraken die zijn gemaakt. Niet praten mobiels uit. Dan ook nog de afstand van 15 meter. Dan was het vorig jaar beter gewoon 5 meter van mijn vandaan en met een groepje van 20 man. Het voeren was van 9:00 tot 10:00 uur. Daarna verder rijden en even in een wegrestaurant wat drinken want de temperatuur liep op richting de 35 graden. Dan weer verder en je komt wel steeds meer oerwoud tegen. Patricia keek haar ogen eigenlijk uit. Ze vond het wel even vreemd dat ik even mijn ogen dicht deed. Later op de dag begreep ze dit ook wel waarom. Het volgende wat we deze dag op zochten was de Amah Rais Long house. We kregen hier uitleg en konden een beetje lopen tussen 12:30 en 14:00 uur. Terug de bus in en langzaam ging het kaarsje uit bij Patricia. Het is warm dan kan je lichaam een beetje tegen gas geven. Dus snel wat chips eten en water. We kwamen weer bij het zelfde restaurant waar we dan ook even gegeten hebben. Je kunt wel merken het was toen al 15:00 uur. De reisbegeleider vroeg nog hoe het met haar ging en zei ook neem je rust doe net wat Raimond is even je ogen dicht in de bus om even wat uit te rusten. We waren even om 16:30 uur weer terug bij het hotel. Daar even lekker uitrusten op de kamer ik even de was gedaan. Dan kan dit even drogen. We zijn even om 18:30 uur de stad weer in gegaan om een leuk restaurant te zoeken want we hadden geen zin om met de groep mee te gaan. Dit gingen vis eten en Patricia lust geen vis. We liepen wat rond en konden eigenlijk niks vinden tot dat we twee Engelse tegen kwamen en er achter kwamen dat we opzoek waren naar een restaurant. Die zeiden ga deze straat in en verder op zit het dan. Wij er naar toe en het klopte een goed lokaal restaurant en met prijzen wat leuk is wat we gewend waren. Even 20:30 uur terug naar het hotel water nog even kopen voor morgen en chips. Op de kamer nog even aan het verslag gewerkt en om 23:00 uur gaan slapen.

Zaterdag 21 september
We stonden op om 6:30 uur, het ontbijt om 7:00 uur en zaten om 8:00 uur weer in de bus.
Vandaag zal een leuke dag worden. We moesten daarvoor driekwartier voor in de bus zitten. Dan kwamen we in de haven. Hier namen we 5 bootjes waar we ook weer driekwartier op zaten. We konden tegelijk tijd foto’s maken. We bezochten vandaag het schiereiland waar het Bako Nationaal park op is.
Hier konden we een aantal wandelingen doen. We kregen een blaadje mee welke tochten er waren en hoeveel km het is maar vooral belangrijk hoe lang doe je er over. Als het wist moest je dat melden bij de parkwachter welke tocht, hoe laat vertrek je en hoeveel personen neem je mee. Als je terug kwam moet je dit weer aangeven hoe laat je terug bent.
Het was best warm dus het zweet stond al aardig op onze voorhoofd. Even om het hoofdgebouw kijken en daar zagen we de eerste apen al de neusapen Orang Belanda.
Dan zijn we met ze tweeën gaan lopen een tocht van 0,8 km wel zo dat je deze weer terug moet lopen. Het begon makkelijk een beetje over vlonder slopen na 200 meter moesten we de bergen in alleen dat waren paartjes waar boomwortels over groeien. Dan kwam er soms stukken tussen waar je omhoog moest maar ook weer naar beneden dus zeg maar een beetje klauteren. Onder tussen waren de shirts zeik nat. We kwamen aan het eind even uitrusten wat eten en dan weer terug lopen. De terug weg ging veel makkelijker omdat je bijna geen foto’s hoef te maken. Even ons afmelden en dan maar gaan eten het was al tegen 12:00 uur. Gelijk veel gedronken want dat had je best wel nodig. Na het eten rustig aangedaan. Een beetje om het hoofdgebouw gelopen en weer de neusapen tegen gekomen. Later toch maar even een paartje ingelopen en daar kwamen we de Wagler-groefkopadder tegen. Wat zwijnen gefotografeerd. Dan weer terug naar het restaurant want om 16:00 uur moesten we ons daar weer melden. Op weg naar de boot Langstraat makaken apen op de foto genomen. Terug in de boot naar de haven. Daar stond de bus weer klaar om ons naar het hotel te brengen.
Even om 18:00 uur naar de stad en hadden afgesproken om weer naar het zelfde restaurant te gaan waar we gisteren ook hadden gegeten. Zei vond het wel leuk dat we er weer waren. Na het weten terug naar het hotel om dan even te douchen want dat zweet mag er nu wel van je lichaam af. Daarna de tas weer inpakken want morgen vertrekken we weer verder en wel ook nu weer gaan we vliegen. Dit vliegtuig kunnen er dan ook maar 60 personen in. Omdat we eigenlijk wel een vermoeide dag hebben gehad gingen we ook om 22:00 uur slapen.

Zondag 22 september
Opstaan gewoon om 6:30 uur. Even daarna ontbijten en dan om 8:00 uur in de bus met al onze bagage. Op weg naar het vliegveld. Zelf even intecken dit ging beter dan vorige keer. We konden op het vliegveld even wat wandelen en wat drinken. Om 10:55 stegen we op. Een vliegtuig waar 60 personen in kunnen met propellers. We hadden een vlucht van 1½ uur. Een mooie vlucht en je zag op eens alleen maar regenwoud. Op het vliegveld van Mulu stond een busje klaar om ons naar de lodge te brengen. Daar hadden we een kamer met geen airco en we hadden stroom tot 23:00 uur. Daarna moest je het met je zaklantaarn doen. Het douchen doe je met koud water.
Even lunchen en gelijk water inslaan want daarna gingen we al weer wandelen in de groten. Om dat het zo 30 graden drink je ongeveer 2 liter op. We bezochten eerst de Deer cave grot mooie grot veel foto’s gemaakt. Dan naar de volgende grot de Long cave. In deze grot zitten ook al de vleermuizen die dadelijk uitvliegen. Eerst er door heen lopen om aan de ander kant van de grot foto’s te maken. Dan als een speer terug lopen om dan een plekje te gaan zitten om de zwerm met vleermuizen. De vleermuizen waren al aan het uitvliegen maar gelukkig zijn het er zoveel dat we genoeg foto’s van gemaakt hebben. Om 19:00 uur terug op de lodge om even te douchen. Even een koude douch maar dat was wel lekker. Patricia had liever iets warme douch gehad. Dan moet ze even wachten want dat hebben we pas weer in het volgende hotel.
Om 20:00 uur gingen we dineren met de hele ploeg. Want je kan alleen op de lodge eten. Dan hebben we gelijk voor Corrie gezongen want zei was jarig. Dus na het eten een gebakje. Dan nog even napraten en om 22:00 uur gaan slapen.

Maandag 23 september
Opstaan was om 7:00 uur. Patricia had slecht geslapen want de haan had heel de nacht haar wakker gehouden. Zelf heb ik er weinig van mee gekregen. Het was wel zo het was nu lekker weer. Niet al te warm. Even ontbijten dan daarna gelijk weer op pad. Het was toen al 8:00 uur. Er lagen voor ons 5 boten klaar die ons weer naar andere groten zal brengen. Wel zo heel de dag zouden we weg blijven en onderweg konden we gaan water kopen dus in mijn rugtas zat 4 liter water. Het water in de rivier was al vrij laag dus halve wegen lagen we even vast. We kwamen bij het punt waar we moesten afmeren voor de groten. Hier konden we dan ook de twee groten bekijken. Eerst dezen we de Wind cave. Een mooie grot en voordat we hier in konden eerst drinken in de grot mag dat niet meer. Dan even een stukje lopen waar we koffie en thee konden drinken hier waren ook wc aanwezig. Op deze zelfde plek zouden we ook lunchen. De volgende grot moest je eerst 200 betreden voordat je de grot in kan. Dit was de Claerwater cave. In deze grot moest je dan ook weer 200 treden aaflopen en dan een heel stuk de berg in heel mooi maar net als de andere weer veel foto’s gemaakt.
Na dat we dit hadden gedaan hadden we lunch heerlijk en onder tussen was de temperatuur behoorlijk gestegen.
Even om 12:30 uur met negen man in een bootje voor onze volgen de avontuur. De rest van de groep wilde niet mee. We gingen The canopy walk doen. Hoog tussen de bomen lopen op touwbruggen. De hoogte was tussen de 20 – 25 meter. De afstand was 400 meter. Een leuke ervaring. Lekker hoog tussen de boomtoppen lopen.
Daarna gingen we terug naar de lodge. Lekker uitrusten want we waren helemaal op door de warmte. We konden gewoon niet meer. Op de kamer was het niet uit te houden want we hebben nog geen stroom. We hadden tussen 18:00 – 23:00 stroom. Op een stoeltje in de schaduw zitten dan maar dat ging niet helemaal dus je werd alleen maar moeier. Dan tegen 17:00 uur even een douche pakken. Dit is wel een koude douche want warm water hebben ze niet.
Even tegen 19:30 uur naar het restaurant van de lodge. Waar je eigenlijk al je eten doet. Gingen we dineren. Na het eten hebben we gezongen voor onze lokale gids die was jarig. Onze reisbegeleider had een taart geregeld. Alleen kan je deze niet kopen in het dorp waar we zitten maar in Kuching. Weg gezegd de taart komt echt aanvliegen. Alleen is de taart niet gekomen wat er fout is gegaan ging ze nog even achteraan. Patricia ging even om 20;30 uur al naar bed. Zelf stapte ik om 22:30 uur het bed in.

Dinsdag 24 september
We konden vandaag uitslapen dat gaat niet helemaal lekker want het wordt al snel warm op de kamer. Want we hebben geen stroom dus de waaier is al vannacht om 23:00 uur uitgegaan. Dus je krijg alleen een beetje frisse wind via de open ramen. We stonden dan ook op om 8:00 uur. Even aankleden en dan lekker naar het restaurant om een ontbijtje te pakken. De rest van de groep was ook al op er waren 4 personen al om 8:00 uur gaan wandelen. Patricia en ik hadden daar geen zin in. Patricia wilde het even rustig aan doen om bij te komen. Zelf had ik zo een rust moment is ook wel lekker. Na het ontbijt even de grote tas inpakken want vanmiddag vertrekken we weer verder. Even rond de lodge nog wat foto’s maken. Dan weer de schaduw op zoeken want het werd behoorlijk warm. Dat klopt ook wel het zo het warmste plekje zijn wat we deze vakantie aandoen. Even om 11:30 uur de tassen op een bepaalde plek zetten dan zouden de hulpjes van het hotel de tassen vast naar het vliegveld brengen. Wij zijn om 12:00 uur gaan eten. Dan zou het makkelijk zijn bij het vliegveld dan zijn de tassen in geteckt en krijg je alleen nog maar de bordingspas. Even na 12:30 uur zijn we in 2 busjes naar het vliegveld gebracht. Daar even een controle en dan even wachten voor het vliegtuig wat zelfs te laat kwam. Even om 13:15 uur gingen wij dan de lucht in. Een korte vlucht weer met een vliegtuig waar maar 60 personen in kunnen. Landen wij om 13:55 uur aan in Kota Kinabalu. Even paspoort controle weer een stempel er in en dan de tas pakken. De bus in en naar het hotel. We kregen gelijk informatie in de bus voor morgen want dan gaan we lekker snorkelen. In het hotel uitleg over waar de bank zit en waar je misschien kan gaan eten. Er werd ook weer eens verteld dat er teveel mensen te zware tassen bij zich hebben. Die zetten net tegen de 20 kilo aan Djoser adviseert 13 kilo mee te nemen. Alleen lezen de mensen dat niet ze lezen wat er op de ticket staat van de vliegmaatschappij.
Even na de kamer de was uitzoeken en dan deze wegbrengen. We zouden dan even naar de bank gaan en in de stad wat gaan eten. Dan zijn we misschien op tijd terug in het hotel om nog een beetje uit te rusten. Dus wij naar buiten met een kaartje en gelijk maar onderweg vragen hoe we moesten lopen we willen het niet nog een keer hebben dat we fout lopen. Dus wij lopen over een brug en bij de eerste straat zeg maar hebben al weer 10 minuten gelopen had ik het vermoeden dat ik verkeerd liep. Had de kaart een beetje opgenomen en had gezien dat we niet het water over moeten steken . Dus toch weer navragen. Je raad het al we waren de verkeerde kant op gestuurd dus weer terug over het water. Het kwam op neer niet naar links maar naar echts hadden ze ons moeten sturen. Dan maar weer eens het kruispunt over steken is ook zo leuk hier. Soms doen de stoplichten voor de voetgangers. Nu een klein beetje maar wel zo je moet hier 4 of 5 rijbanen over steken. Dus een krijspunt kan zijn dat je binnen een minuut over ben of 4 minuten. Even de was wegbrengen de winkel zoeken viel niet mee. In het andere drop stond een mooi bord buiten hier niet. Wilde het net vragen zie ik eens al was goed hangen. Je betaald minder bij de wasserette dan dat je in het hotel doet. Daar betaal je per stuk bij de wasserette per kilo. Even wat drinken en dan weer verder de stad in de pin automaat zoeken. We wisten welke bank we moesten hebben dus het was nu wel wat makkelijker alleen het was een klein beetje zoeken maar wel gevonden. Patricia moest wat geld hebben. Daarna even langs de kust gelopen de zonsondergang bekeken even over de vismarkt BBQ gelopen. We hebben geen vis genomen Patricia lust geen vis. Even een restaurant op gezocht en zijn bij het zelfde tentje gaan eten waar we ook hebben gedronken. We kwamen nog twee reisgenoten tegen en zeiden dat we bij lokale tentjes eten en dat we soms p.p. nog geen 12 Ring kwijt zijn hun verbaast stonden te kijken. Nu ook weer rijst met kip en cola 7 Ring. Dan terug naar het hotel even een lekker warme douch pakken want dat hadden we niet in ons vorige hotel. Dan een beetje aan mijn verslag gewerkt en lekker even om 22:00 uur gaan slapen. Patricia was al eerder gaan slapen want die was echt nog moe. Je kan wel merken dat het nu weer steeds beter gaat met haar ze krijg weer praatjes.

Woensdag 25 september
De wekker moest vandaag weer aangezet worden we gingen om 7:30 uur uit bed. Even een ontbijt nemen. Dit was weer een goed ontbijt waar we veel uit konden kiezen. Even 9:00 uur zaten we in de bus met onze zwemspullen. Even naar de haven waar we met twee speedboten naar het eiland Sapi werden gevaren. Dit was een halfuurtje. Daar een matje regelen en dan lekker de zee in. Je kon ook snorkelen maar dat gaan we nog eind van de vakantie ook nog doen dus nu even niet. Het water was heerlijk alleen jammer dat dit een klein eiland is waar grote groepen Chinezen op af komen. We kregen te horen dat het op de andere twee eilanden nog gekker is. Dan is het goed. In het begin kwam de zon niet zo door later wel maar je merkte wel dat hij scherp genoeg was om te voelen. Even om 15:00 uur terug de boot in en weer terug varen naar de stad Kota Kinabalu. WE waren even na 16:00 uur terug in het hotel. Even een douch pakken om het zand van ons af te spoelen. Dan zijn we de stad in gelopen om eerst onze schone was te halen. Dan nog even een stukje gelopen en zijn weer bij een lokale restaurant gaan eten. We hadden ook tegen andere verteld waar we gisteren hadden gegeten. Na dat we hadden gegeten liepen we nog langs dat restaurant en zeiden ook heerlijk eten. We zijn de Shopping Malls in gegaan. We keken onze ogen uit wat een winkels en er zijn hier 3 van zulke gebouwen. We liepen een beetje rond en werden aangesproken voor massage. Even een goede prijs afgesproken en zijn lekker een uurtje gemasseerd.
Terug naar het hotel even wat drinken kopen en wat gaan drinken daarna op de kamer de tas weer inpakken want morgen vertrekken we weer verder.

Donderdag 26 september
We stonden om 6:30 uur op en hadden goed geslapen omdat we de airco hadden uitgezet.
Even een ontbijt genomen, dan e ven de tas weer halen op de kamer waardoor we om 8:00 uur konden vertrekken.
Onze volgende activiteit zal in het Kinabalu Park zijn. We waren tegen 10:30 uur aan in dit park konden we gewoon zelf een wandeling maken. Het was tevens al hoog in de bergen dus het was ook al een stuk koeler. Na de wandeling kon je net buiten het park eten dus even voor 14:00 uur eten. Daarna zijn we de bus weer ingegaan. De bedoeling is om bij een boer de grote bloem te bekijken die er op de wereld is. Alleen we wisten nog niet waar dus onze lokale gids heeft heel wat gebeld en gelukkig was er een boer die hem heeft. Dus konden we daar naar toe om de Rafflesia bloem kon zien. Deze bloei maar 5 of 6 dagen en deze was net 3 dagen in de bloei.
Dan weer de bus in om naar onze volgende nacht plek te gaan. Dit zal op een thee plantage zijn. We sliepen een Longhouse het was heel mooi. Het was toen tegen 17:00 uur aan. Even een klein beetje de benen strekken en een warme douche pakken.
Het was tegen 18:30 uur toen het ineens ging regenen en zouden zo 10 minuten moeten lopen om naar het restaurant te gaan. Gelukkig kon we dus pakken. Daar even gegeten en tegen 21:00 uur terug bij het Longhouse. Daar even aan het verslag werken. Dan om 22:30 uur gaan slapen.

• 26 September 2013 - 17:00

Mamahenny:

Hallo lieve Patricia en Raimond ,

Allereerst gefeliciteerd met je nichtje Anne
    Wat een heerlijke reis ,het is een fantastisch verslag.
    We zijn met Mickey vandaag naar de dierenarts geweest en die heeft de hechtingen eruit gehaald.
    Zijn pootje is heel mooi alleen nog wat meer haar groei en je ziet er niets meer van.
    Hier thuis gaat alles goed en Maurice blijft een nachtje in Duitsland slapen .
    Die maakt momenteel heel veel uren maar ja dat is wel fijn dan heeft hij een buffer voor van de winter.
    We zijn heel blij dat jullie het zo naar jullie zin hebben en ook Patricia want dit is toch wel iets anders als anders,.
    Lieve kids nog veel plezier hier gaat alles goed en Mickey heeft het reuze naar haar zin ,zeker met Priscilla
    Xxx van ons allen

• 26 September 2013 - 19:44

Freddy En Linda:

hey Raimond, ken je ons nog, oude reisgenoten van Vietnam en Cambodja? Reünie daarna bij Juul en Matthijs.
    Bijna waren we op dezelfde reis terecht gekomen want onze eerste idee voor dit jaar in de maand september was ook Maleisië, later zijn we echter overgeschakeld naar Ecuador. Een keertje terug Zuid-Amerika na al die jaren reizen in Azië.
    Pech echter, Freddy heeft in juli een trombose gehad, heel ernstig in beide benen dus hebben we onze reis moeten annuleren. Verre reizen zitten er de eerste tijd niet meer in.
    We volgen je echter op jouw reis en genieten van je reisverhalen. Geniet ervan!
    groetjes
    Freddy en Linda
    www.reisfreaks.be

• 27 September 2013 - 23:33

Remco Rijsdijk:

Hoi Patricia en Raimond.

Wat een gave verslagen allemaal. Bedankt voor jullie smsje. Gaaf dat er aan de andere kant van de wereld ook is door gekomen dat en een heel mooi lief meisje is geboren. We hebben foto's op fb gezet. Groetjes en tot............................. Remco

• 29 September 2013 - 17:31

Marcel:

leuk verslag het moetdaar wel heel mooi zijn met die natuur en de wlden beestje nog veel plezier ga zo door groetjes marcel

• 29 September 2013 - 18:39

Ria Rijsidjk:

Hoi samen ,
    Mooie reis en veel te zien , wat zullen jullie moe zijn want het is ook nog alle dagen vroeg op zo te lezen.
    Met Anna gaat het prima , Remco is een trotse pappa . De eerste de beste dag heeft hij haar al in bad gedaan wat prima ging .
    Geniet verder van jullie reis en veilig weer terug komen.